Is er een manier (behalve kammen) wat er voor zorgt dat de kat minder haar verliest(hij is in de rui)?

Sinds een paar dagen ruizelt mijn kat heeel erg! De haren zitten op de bank en langs andere stoelen waar bij altijd langs af loopt.... Ik zuig het wel altijd op en probeer hem te kammen (wat hij echt niet leuk vind)...

Kan het ook anders? Door misschien een bepaalde voeding ofz?

En blijft het nog lang zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
scheren?

Antwoorden (5)

Er bestaan ook een soort van handschoenen waar het haar dat los zit aan blijft kleven. Verkrijgbaar bij de dierenspeciaalzaak.

Voor je kat is het niet onprettig omdat je hem gewoon ermee kan aaien ipv kammen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk hoort de kat nu niet in de rui te zijn, maar goed, het blijven katten he? ;)

kammen en borstelen is prima, maar overdrijf het niet, dat stimuleert het verharen alleen maar.
een wekelijkse flinke borstel- of kambeurt is voldoende.
geef je kat verder hoogwaardig voer, en doe er dagelijks een paar duppels visolie over.
ik gebruik de capsules van het kruidvat.
overweeg eens om je kat regelmatig vers rauw vlees te geven.
sinds mijn katten dagelijks, naast de brokjes, ook vers vlees krijgen, verharen ze beduidend minder.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van mij begint ook al hoor, ieder jaar rond deze tijd. Ze heeft in de winter ook een enorm dikke vacht, zodra de dagen merkbaar gaan lengen, begint het verharen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hem toen de zon een paar keer scheen afgelopen week naar buiten gelaten aan een riempje (ik was naast hem, zodat hij zich niet zou kunne verstikken of wat dan ook)... Maar kan het misschien daar aan liggen dat hij ruizelt?
Rieneke1
13 jaar geleden
bij mij nog geen rui gelukkig .
*even afkloppen* :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, dat zou zomaar kunnen meis! Dit soort processen bij dieren zijn vaak meer of minder gelinkt aan hoeveelheid licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 1 kat die maniakaal poetst, die verhaart nu iets meer dan anders, en ik heb 1 kat die wat slordiger is - als hij zich krabt, vliegen de plukken alle kanten op.
Ik dump al die dotten buiten, straks nemen de vogels ze mee om nesten mee te bekleden ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat voor rauw vlees geef je je katten? Bij de mijne zijn vandaag alle kiezen verwijderd (arm dinky). Zou ik mager rundergehakt kunnen geven? Hoeftie niet te kauwen. En gaat de ontlasting dan niet vreselijk stinken? Het is een binnenkat (Ragdoll) die het hele jaar door in verhaart (gek wordt ik er soms van). Ik kam hem 1 x in de week. En visolie lustie niet. Hij krijgt IAMS voer.
Rieneke1
13 jaar geleden
niet iedere kat lust meteen rauw voer.
ik zou naar een poelier gaan, en gemalen kippenkarkas kopen.
dat is ook een soort gehakt wat je dan krijgt, en katten zijn er vaak gek op. als het bekje van je kat weer hersteld is kan je hem alles geven, behalve rauw varkensvlees.
ik geef lamshart, kip, soepvlees, gemalen kipkarkas.
soms een geklutst ei, of wat volle yoghurt.
verder geef ik eendagskuiken en muis, maar dat is voor jouw katje geen optie, en misschien voor jou ook niet :) oh en de ontlasting stinkt juist veel en veel minder, omdat alles wordt opgenomen.
in een muis of kuiken zitten geen vulmiddelen.
ze poepen dus ook nog eens minder. blijf naast het rauwe voer ook brokjes en eventueel natvoer geven, en varieer met het vers.
ipv vlees geef ik soms ook een blikje snoezepoes, pure vis en goed te betalen.
Bij katten zijn er meerdere soorten van verharen. De normale ruiperiode in het voorjaar is heftiger dan in het najaar. Wintervacht verliezen geeft meer haar dan in de herfst de zomervacht verliezen.
Dan is er ook haaruitval gerelateerd aan nierziekte en andere ziekten.
De derde soort rui is haarverlies door stress, dat kan heel erg zijn. Soms vallen er hele plukken uit.

Om er minder last in je huis van te hebben, zou je de kat met een stofzuigmondje kunnen zuigen. Maar niet iedere kat vindt dat fijn. Andere katten genieten er van.

Bij ziekten, de DA bezoeken. Bij stress de oorzaak opzoeken en wegnemen. Bij gewone rui de tijd geven.

Zorg voor goede voeding, dan is de helft van de normale rui al opgevangen.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij ruizelt maar een beetje (ik ken katten die veel meer ruizelen)... Maar het stoort me gewoon een beetje vooral als bezoek is en er liggen haren op tafel enz...
Daarom wil ik het zoveel mogelijk tegen gaan. (kan me voorstellen dat als mensen langs komen ze het vies vinden.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach meis, dat hoort er echt gewoon bij als je een kat hebt. En er zijn zóveel mensen met huisdieren, er is echt niemand die redelijkerwijs dat beetje haren vies zal vinden.
Tja, er wordt lente. Dat hou je niet tegen, je kat *moet* zijn wintervacht kwijt.

Probeer in plaats van te kammen eens te borstelen met een speciaal kattenborsteltje. dat is een borsteltje met metalen pinnetjes dat voor ons pijnlijk lijkt, maar dat geweldig is om de losse ondervacht uit te borstelen. Mijn kat vindt het in ieder geval geweldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kammetje heb ik =) !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dat pak, weet ik dat ik mijn katten twee dagen niet meer zie ;-)
een huiskat kent geen periodes van rui, maar ze haren het hele jaar door vanwege de lekker verwarmde huizen.
bij een kat die een lange vacht heeft of een kat die vaak buiten is zullen de periodes van verharen wel pieken kennen. vooral in het najaar is dit het geval.

goed blijven kammen dus (furminator is een goede kam, maar ook borstels van rubber halen veel losse haren weg)

verhaart je kat echt bijzonder veel bezoek dan een dierenarts. er kan sprake zijn van een schimmelinfectie of een parasiet waardoor je kat bijzonder erg gaat verharen.

kijk ook eens naar de voeding. krijg je kat voldoende stoffen binnen met een uitgebalanceerde voeding? krijgt hij niets tussendoor wat niet voor een kat bestemd is?