Kan je eieren nog lang bewaren als er een haan bij je legkippen is en hoe lang is dat dan? Kan je deze eieren gewoon eten?

We hebben legkippen gekocht en blijkbaar zat er een haan bij. De kippen zijn echt als 'gezelschapsdieren' en voor de lekkere eitjes. We willen nu weten of de haan ervoor zorgt dat de houdbaarheid van de eitjes korter wordt, vermits de haan bij de legkippen kan en deze dus kan bevruchten. We vragen ons ook af of we de eieren nog kunnen eten.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (2)

De eieren zijn gewoon eetbaar, mits je ze elke dag uithaalt. Pas als de eieren bevrucht én bebroed zijn, zijn ze niet meer geschikt voor consumptie.
7 jaar geleden
voor de houdbaarheid maakt het niet uit of een ei bevrucht is of niet. Je ziet of proeft ook niets aan deze eieren.
als je ervoor zorgt dat het zgn eihuidje niet beschadigd wordt, dan kun je eieren zeker 3 weken buiten de koelkast bewaren. Mijn vroegere leraar zei dat je ze ook wel 3 maanden kon bewaren, echter dat durf ik niet beweren. Vuile eieren moet je dus ook niet echt gaan boenen, dan verwijder je het eihuidje ook.
Het eihuidje wordt gevormd door het natte vocht wat je ziet als je echt een net gelegd ei raapt

Er wordt vaak gezegd dat je eieren in de koelkast moet bewaren, ik zou dat niet doen, al is het misschien iets veiliger. Als je een ei in de koelkast legt zal de inhoud gaan krimpen, deze ruimte zal zich vullen met lucht uit de koelkast, de eieren zullen dus de geur van de koelkast aannemen.