Met welke vallen (die je zelf kunt maken) kun je konijnen levend vangen?

Thuis zijn twee konijnen ontsnapt en ze zitten altijd op mijn grasveld of in het bos. Ik zou ze graag terug in hun kooi steken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet zozeer om zelf te maken, maar misschien een tip voor je: bij de lokale dierenbescherming kun je waarschijnlijk vangkooien huren die (ook) voor katten worden gebruikt. Je zet eten in zo'n kooi, en zodra nijn erin hupt om wat lekker groenvoer te pakken, klapt de kooi dicht. Je hebt wel kans dat je eerst wat andere beesten vangt voor je daadwerkelijk je eigen konijntje te pakken hebt en je moet de kooi regelmatig controleren om te voorkomen dat eventueel gevangen dieren in paniek raken als ze ineens opgesloten zitten, maar het werkt bij sommige dieren heel wat beter dan een vangnet o.i.d. En als je hen belt, hebben ze misschien nog meer tips voor je.
Rieneke1
7 jaar geleden
Kartonnen doos schuin open zetten met stok onder de rand en een touw aan de stok zodat je die weg kan trekken en de doos dichtvalt. Lekkere wortel erbij en geduld.

Antwoorden (1)

De lichtbak is een (Illegale) sterke lichtbron (zaklamp, auto) om wild op te sporen.

Doordat het wild in het donker wordt verblind blijft het meestal stilzitten.

Konijnen worden er door aangetrokken en gebiologeerd.
fremar
7 jaar geleden
bamibal
7 jaar geleden
Het gaat hier niet om wild, maar om tamme konijnen.
fremar
7 jaar geleden
Dit maakt geen verschil uit,beide zullen bij fel licht blijven zitten.
SimonV
7 jaar geleden
Maar hoe werkt dat dan?
Ik plaats een lichtbak, ga er de hele nacht bij zitten en als ik een konijn zie ren ik ernaar toe, in de hoop dat hij blijft zitten?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fremar is de bron vergeten: http://www.toverleven.cultu.be/lichtbak-lichtjes-illegaal
In de bron kun je ook een manier vinden om zelf een val te maken: http://www.toverleven.cultu.be/vangen-met-een-kooi
De site is niet diervriendelijk, je kunt waarschijnlijk een vangkooi lenen bij de dierenbescherming of het plaatselijke dierenasiel, dat is wel het proberen waard:
http://www.goeievraag.nl/overig/vraag/7/weggelopen-konijn-ontsnapt-terug