Hoe werkt een vlooien pil bij katten (en honden) ?

Omdat mijn katten een vlooienbehandeling met een pipetje werkelijk haten geef ik ze tegenwoordig een pilletje tegen de vlooien.

Dat werkt goed.

Maar wat ik me afvraag is het volgende: hoe kan het dat een inwendig opgenomen pilletje er voor zorgt dat de vlooien op de huid van het dier dood neervallen ?

Wordt de huid giftig of zo ? En hoe kan dat dan ?

En waarom werkt hetzelfde middel niet tegen teken ?

SimonV
8 jaar geleden
Bij honden doodt Fluralaner vlooien en teken die het bloed van de hond hebben binnengekregen door op hun zenuwstelsel in te werken. Het blokkeert de normale beweging van geladen chloridedeeltjes (ionen) in en buiten zenuwcellen, met name de deeltjes die geassocieerd zijn met gamma-aminobutyrinezuur (GABA) en glutamaat, twee stoffen die boodschappen overbrengen tussen zenuwen (neurotransmitters). Dit resulteert in onbeheerste activiteit van het zenuwstelsel en de verlamming en dood van de vlooien en teken. De pil doodt vlooien voordat ze eitjes kunnen leggen en helpt zo besmetting van de omgeving te verminderen.
Dit middel werkt dus ook tegen teken.
SimonV
8 jaar geleden
De werkzame stof bij de vlooienpil voor katten is Nitenpyram.
Deze doodt vlooien die het bloed van de kat hebben binnengekregen door op hun zenuwstelsel in te werken (blokkeert de neurale communicatie). https://en.wikipedia.org/wiki/Nitenpyram Maar ja, waarom werkt het niet bij de teek?

Het beste antwoord

Bij honden doodt de werkzame stof Fluralaner vlooien én teken die het bloed van de hond hebben binnengekregen door op hun zenuwstelsel in te werken. Het blokkeert de normale beweging van geladen chloridedeeltjes (ionen) in en buiten zenuwcellen, met name de deeltjes die geassocieerd zijn met gamma-aminobutyrinezuur (GABA) en glutamaat, twee stoffen die boodschappen overbrengen tussen zenuwen (neurotransmitters). Dit resulteert in onbeheerste activiteit van het zenuwstelsel en de verlamming en dood van de vlooien en teken. De pil doodt vlooien voordat ze eitjes kunnen leggen en helpt zo besmetting van de omgeving te verminderen.
Dit middel werkt dus ook tegen teken.

De werkzame stof bij de vlooienpil voor katten is Nitenpyram. Deze doodt vlooien die het bloed van de kat hebben binnengekregen ook door de neurale communicatie te blokkeren.
Ik denk dat het middel niet sterk genoeg is voor teken.
SimonV