Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom houdt mijn kat haar hoofd soms stijf tegen o.a. mijn arm?

Mijn kat kroelt heel vaak bij me op schoot, helemaal als ik een kommetje maak van mijn armen. Maar soms buigt ze dan haar hoofdje en houdt ze die stijf tegen mijn arm of buik/borst. Dan lijkt het alsof ze even van de wereld is, want dat reageert ze niet op mijn stem. Als ik haar dan even aanraak of aai, reageert ze een beetje verbaast; ze kijkt dan om zich heen, een haastige mauw en dichtgeknepen oogjes gepaard met gespin. Waarom houdt mijn kat soms haar hoofdje zo? En hoe komt het dat ze niet reageert totdat ik haar aai?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ze kan van genoegen in trans zijn. Dat ze haar kop tegen je arm (lichaam) aan drukt kan zijn om haar geurspoor op jou over te brengen. Dat doen katten ook tegen meubels en plaatsen die ze willen claimen.
Mijn hond doet iets gelijks, dan draaien haar ogen helemaal weg en zie ik alleen het wit van haar ogen nog. :)
(Lees meer...)
Ivana
8 jaar geleden
Jouw kat vindt het een fijn en veilig gevoel even helemaal in jouw geur te verkeren.
In extreme vorm zie je dit ook wel bij de dierenarts, als de bange kat met het hoofd onder je oksel of stijf in je elleboog duikt.
Zie het als een compliment van een ietwat onzeker diertje.
(Lees meer...)
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
onze kat stopte ook graag haar neus helemaal in mijn elleboogholletje. Heerlijk helemaal weggestopt.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding