Zou je overwegen een donorcodicil voor je huisdier in te vullen?

dierproefvrij en de diergeneeskundige faculteit utrecht hebben het initiatief genomen tot invoering van een donorcodicil voor huisdieren.
zo hebben de studenten oefenmateriaal om te leren opereren en hechten bijvoorbeeld.
het scheelt nu al honderden proefdieren, en dat gaat alleen maar meer worden.
een prima initiatief, maar zou jij je dier hier voor op willen geven?
welke redenen zou je voor je besluit hebben?

Rieneke1
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In eerste instantie dacht ik : goed idee, ik doe er aan mee.

Maar toen ik terug dacht aan het verdriet toen mijn vorige hond stierf en ik haar zelfs niet bij de dierenarts kon achterlaten, wist ik het niet meer zo zeker. Ze ligt begraven in de tuin van mijn dochter en als ik er langs loop groet ik haar.

Na haar overlijden heb ik uitgerekend, dat ik minimaal 30.000 kilometer met haar gelopen had in de 13 jaar van haar bestaan. Iedere dag 10 kilometer als dikke kameraden, door hei en bos en altijd los.

Laat je dat achter op de snijtafel?
Ivana
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
zo denk ik er ook over ivana.
ik denk dat dit een prima alternatief is voor destructiedieren, en dat er daar nog veel te halen valt.
als ik al zie hoeveel katten er op de ambu doorheen gaan.
ik ga het daar ook zeker aankaarten.
maar mijn katjes wordt niet mee geoefend!

Andere antwoorden (4)

Mooi initiatief !
Als het niet is om orgaantransplantaties uit te voeren op huisdieren, wat ik ECHT een flinke brug te ver vindt, maar om het noodzakelijke proefdiergebruik te minimaliseren, ben ik er helemaal voor. Ik zou dat zeker overwegen , al denk ik dat het in Duitsland nog wel even duurt voor ze zo ver zijn.

Ik zie alleen niet waarom je daarvoor een codicil zou moeten invullen. Voor als hij onderweg een ongeval krijgt ?? Ik denk dat het promoten van een eenvoudig telefoonnummer dat je kunt bellen bij overlijden zou volstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodat dieren niet speciaal gefokt hoeven worden voor dit onderzoek. Bovendien valt er nog veel te leren over hoe en waarom de meeste dieren dood gaan, en hoe dat misschien te voorkomen valt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik nog dieren had,zou ik het zonder meer doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zou ik zeker doen, heb het ook gelezen. Het is niet zo dat je je ergens moet registreren, al kan je wel via je dierenarts aangeven dat je huisdier hiervoor in aanmerking kan komen.
Bij overlijden kan je contact op nemen met de dierenarts die er daarna voor zorgt dat je huisdier in Utrecht komt, als ik het goed begrepen heb.
Ik zou het zeker doen, op die manier kunnen dierenartsen in opleiding leren, zonder dat daar proefdieren voor gebruikt hoeven te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dank voor de verduidelijking!