Wat kan men doen om een dove poes te helpen ?

Ze is 17 jaar en nu bemerk ik dat ze sedert een paar dagen niets meer hoort, ze miauwt zeer luid en ik vrees dat ze er erg onder lijdt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Als het leven van een huisdier lijden wordt, moet je je gaan afvragen of het niet beter is om dat dier uit zijn/haar lijden te verlossen. Overleg dat even met een dierenarts, die hebben daar goede kijk op, en zullen dan advies geven.

Nare fase dit, voor jullie beiden ;) Wat je kan doen is denk ik proberen een dierenarts bij je thuis te laten komen, dit is zeker voor een oude kat veel minder stressvol en belastend, maar ook kostbaar ;) Deze kan middels een B-ear onderzoek en meteen ook even rest controles doen, kijken of je kat echt lijdt of op deze leeftijd gewoon dementeert.(google hier maar eens op). Hard mauwen hoeft geen teken van pijn te zijn overigens . Ze doen dit ook uit soort verwardheid die past bij demente katten ;) Verder zou ik ook afgaan op advies DA , je kat nog volop liefde en warme plekjes geven ( elektrisch kussentje op lage stand vinden ze super, evt in mand of wollige fleecedeken en gezien de leeftijd ook maar lekkere paté of diepvries kabeljauwfilet, goed doorgekookt zolang de kat maar echt geen pijn heeft.. Sterkte!

Dove katten zijn zelf ook bang voor andere katten en gedragen zich dus niet sociaal. Ze weten eenvoudig niet hoe ze zich tegenover andere katten moeten gedragen omdat ze signalen via het gehoor niet oppikken. Het is daarom beter om een dove kat niet in een huis te plaatsen waar al meer volgroeide katten wonen. Ook honden zijn voor een dove kat meestal stresserend, omdat een hond geen rekening kan houden met de doofheid van een kat. Ook kinderen moeten echt secuur geleerd worden hoe ze moeten omgaan met een dove kat. Een dove kat zal schrikachtig zijn en in de war raken als u het diertje onverwachts aanraakt, aait of optilt. Zorg dat de kat u altijd ziet als u in de buurt bent, en laat merken wat u van plan bent te gaan doen. Hoe u dat doet? Gebarentaal leren Het klinkt misschien vreemd, maar ik raad iedereen met een dove kat aan om te communiceren door middel van gebarentaal. Ik heb mijn dove poes gebarentaal geleerd en dit was een heel goede methode om haar het leven aangenaam te maken. Niet alleen gebarentaal blijkt (met enig geduld) prima te werken, maar ook trillingen horen erbij. Voor alle gebaren geldt dat u de gebaren wel een poosje moet toepassen voordat de kat het verband begint te snappen, maar als u de gebaren consequent herhaalt en deze gebruikt op het juiste moment, dan zal de kat zeer snel begrijpen wat de gebaren betekenen.

Bronnen:
http://www.artikelwebsite.nl/A668/dove-kat...

Onze poes is 22 jaar geworden en daarvan was ze zeker 7 jaar doof. Ze has er geen last van. Het harde mauwen herkennen we, dat deed ze ook. Als het van de een op de andere dag gebeurd is het wel raadzaam om de dierenarts te raadplegen. Opeens doof worden komt niet door de ouderdom. Veel witte katten worden doof geboren, dat is genetisch bepaald. Deze katten hebben verder een prima leven...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100