Hoe kan ik voorkomen dat de bek van mijn hond tijdens het spelen met het touw weer gaat bloeden?

Ik zal het even uitleggen, sinds kort heb ik zo'n touw voor mijn hond aangeschaft om mee te spelen en te trekken en zo, ( hij is er echt helemaal dol op ) maar nadat ik gestopt nadat ik wat bloed aan het touw zag aan het stuk waar mijn hond met z'n bek aan had lopen trekken zag ik wat sporen van bloed.

Ik weet niet of het aan z'n gebit kan liggen, sinds kort poets ik af en toe z'n tanden maar dat is pas sinds kort. Het is een koningspoedel van 6,5 half jaar oud. Ergens ben ik bang dat het kan komen door een tekort kan komen aan het onderhouden van z'n gebit.

Maar mijn vraag is dus, hoe ik kan voorkomen dat z'n bek weer gaat bloeden tijdens het spelen met het touw?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.5K
paulus811
8 jaar geleden
Je zou een dierenarts even naar het gebit kunnen laten kijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik zou zoals Paulus zei even naar de dierenarts gaan.
Zie het bericht hieronder: Bronnen:
- https://www.petplan.nl/blog/bloedverlies-uit-de-bek/
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik denk dat het geen kwaad kan. Ben je zelf nooit met flossen iets te ver in je tandvlees gegaan? Dat gebeurt met zo'n honden touw ook regelmatig. De hond heeft een plukje in zijn bek en trekt lekker aan dat touw. De ruimte tussen kiezen en tanden bij honden zijn wat groter dan bij ons. Losse touwtjes gaan daar makkelijk tussen zitten zeker bij een trekspelletje. Dan kan dat ook gebeuren. Als je, je echt zorgen maakt kan je altijd de dierenarts even bellen. Maar ik heb het vaker gezien bij verschillende honden.

Het beste antwoord

Ik heb eens een dierenprogramma gezien hierover en het bleek dat sommige honden [hondenrassen?] wel erg fanatiek met spelletjes als dit, met touwtrekken dus, waren...

Dit kwam omdat deze honden er een bepaalde mate van macht, van plaats in de roedel van "ik ben de sterkste ...de Nr 1." aan verbonden. Winnen betekende voor deze dieren dat zij De Baas waren...

Omdat de mens , de eigenaar van de hond , het hoofd van de roedel is ..de Nr 1.. dus, werd het ten strengste aangeraden om met deze honden NIET meer zo'n spel te spelen >>> dus ook al vind je hond dit spel het leukste van alles... Niet Meer Doen... anders blijf je een probleem houden met macho gedrag, met niet luisteren met ... niet aan de roedelleider gehoorzamen!

Maar eerst natuurlijk uitsluiten of het een medische kwestie is.
Dat moet je eigenlijk altijd doen, terwijl wij geneigd zijn om het eerst aan gedrag of iets anders te wijten... nee : eerst checken of het medisch is.
Dus ga naar de dierenarts en leg je probleem voor. Deze zal de hond controleren en aan de hand van de diagnose kun je beslissen wat het beste is.

Doen hoor, een dier kan veel pijn hebben voordat je er erg in hebt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Antwoord:
Je kunt het voorkomen door nu voorlopig niet met het touw te spelen, maar eerst te onderzoeken waar het probleem ligt. Ga naar de dierenarts en leg je probleem voor , aan de hand van de diagnose kun je kijken wat je moet doen. Een medisch probleem oplossen of een gehoorzaamheids issue aanpakken.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk heeft je hond (licht) ontstoken tandvlees. Dat bloed gewoon snel. Elke dag tandjes poetsen (alleen met water) kan helpen. Of elke dag spelen met zo 'n touw, want officieel heet het een flostouw en is juist ontworpen om goed tussen de tanden te komen om het te reinigen.
Ik zou gewoon doorgaan met spelen dus!