Water schildpad wilt alleen nog maar zonnen wat te doen?

Sinds kort een verwarmings element in het water gedaan maar elke keer als ik hem van het land afhaal zwemt hij snel terug en gaat hij weer zonnen wat te doen?

Toegevoegd na 55 seconden:
Kan het ook zijn omdat ze winterrust hebben

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1K
Rieneke1
8 jaar geleden
Je doet de lamp 's nachts toch uit neem ik aan?
Rieneke1
8 jaar geleden
Hier even een linkje van een site met goede info: http://www.licg.nl/1mh/dieren/reptielen/reptielen/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja de lamp gaat uit in de nacht en ik heb het water wat kouder gedaan
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En mijn schildpadden eten eigenlijk amper in winter dit is al 6 jaar zo
Ze eten af en toe wat waterpest maar dat is ook zelden vooral in de lente en zomer eten ze heel erg veel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gekke is dat ze nu alleen als de warmtelamp uit is gaan zwemmen
Rieneke1
8 jaar geleden
Ze zullen het fijn vinden onder de lamp, ik zou me er niet druk om maken.
Geef je ook dierlijk voer, en supplementen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ga je a.u.b. allereerst eens verdiepen in het houden van waterschildpadden, je snapt er werkelijk geen bal van! Niet de schildpad moet veranderen , nee jij moet veranderen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ed ik heb alles wat nodig is om schildpadden blij te maken een goed filter verwarmingselement warmte lamp en uvb lamp een groot aquarium goede zon plek ik weet vrij veel over ziektes van schildpadden en gedrag van schildpadden maar soms is het handig om een vraag hier te stellen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niets mis met een waterschildpad die op land gaat zonnen, integendeel, dat moet zelfs! Ze moeten die warmtestraling opnemen om hun temperatuur te regelen én ze moeten regelmatig helemaal kunnen opdrogen om hygiënische redenen. En dan heb je natuurlijk nog de aard van het beestje. De ene geeft meer de voorkeur aan het droge en de andere geeft meer de voorkeur aan het water. Ik heb veel waterschildpadden gehad, en eentje daarvan heeft eens dagen achter elkaar (dus ook 's nachts om te slapen) op het landgedeelte gezeten. Het dier was gewoon kerngezond en had blijkbaar een voorkeur voor het droge (of was te lui om zich te verplaatsen, dat kan ook. Niet zo onlogisch, aangezien het water enkel noodzakelijk is om te eten en deze dieren hebben eens ze 'volwassen' zijn (ouder dan 2 jaar) niet meer dagelijks voer nodig, 2 keer per week volstaat). Let op met het verwarmingselement in het water, je moet vermijden dat het water een hogere temperatuur heeft dan de lucht erboven! Let wel op: als ze minder eten dan komt dat omdat de temperatuur afneemt, dus mogelijk zit daar nog iets mis. Zorg ook voor een goede temperatuur boven water. Een winterrust of winterslaap doen ze echt als het absoluut noodzakelijk is maar er zijn steeds risico's aan verbonden. Bij schildpadden die in een aquaterrarium worden gehouden is dat eigenlijk overbodig. Je kan die risico's dus vermijden door ze het hele jaar door op dezelfde temperatuur te houden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oké heel erg bedankt daki!

Het beste antwoord

Met winterrust heeft het niets te maken, je schildpad geniet van de warmte.
Het is niet ongewoon als ze lange tijd liggen te zonnen, met de poten als zonnepanelen wijduit.
Heeft het water wel de juiste temperatuur? Als dat zo is, laat het dan maar lekker gaan.
Zolang je schildpad wel lang genoeg in het water verblijft om te eten lijkt me dat alles in orde is.
Rieneke1