Waar kan ik het best een hamster kopen?

Binnenkort wil ik een hamster kopen, maar waar kan dit het beste? Velen zeggen dat je geen hamsters van een dierenwinkel moet kopen; En waarom dat?

Meer tips zijn welkom..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat vraag me ook af.
Waar zou je volgens die 'velen' anders een hamster vandaan moeten halen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij een goede fokker, of de knaagdierenopvang. Hier vind je bijvoorbeeld adressen:
http://www.drdhamsters.nl/fokkers/fokkers-russische-dwerghamsters/
Knaagdierenopvangen vind je door het hele land.
paulus811
8 jaar geleden
Vaak is er een overschot op kinderboerderijen en worden ze als slangenvoer verkocht. Je zou ook daar een beestje kunnen redden. Overigens is een cavia een leuker huisdier, maar dat is persoonlijk. Neem er dan wel twee zodat er niet eentje zit weg te kwijnen. En je eerst goed verdiepen in het beest voordat je er een aanschaft en zorgen dat je opvang hebt tijdens vakanties etc.
Ritsuka
8 jaar geleden
bij een goede fokker. De beesten bij een dierenwinkel komen vaak bij broodfok vandaan, dat zijn geen goede omstandigheden: http://www.ikwilknaagdieren.nl/aanschaf/waarom-geen-dierenwinkel
Daarnaast zijn ze niet aan mensen gewend, en gestresst omdat ze de hele tijd in een kleine glazen bak zitten in die dierenwinkel, met veel lawaai en mensen die op de ruiten tikken.
Dan heb je een grote kans op een bijtertje, waar je extra veel aandacht aan moet besteden omdat hij mensenschuw is. En zo'n beestje gaat vaak eerder dood, omdat er nog wel eens lang doorgefokt word, waardoor je een zwakke lijn krijgt, of het zijn incestdiertjes.

Antwoorden (1)

Een hamster kan je het beste bij een hobbyfokker halen. Een goede hobbyfokker houdt de stamboom bij waardoor je zeker weet dat er geen sprake is van inteelt. Je weet hierbij ook precies hoe oud de hamster is. Er wordt ook vaak voor gezorgd dat de hamsters tam zijn als ze verkocht worden.

Je kan hem beter niet bij de dierenwinkel kopen omdat mensen in de dierenwinkel er soms minder verstand van hebben dan je mag verwachten. Zo gebeurt het wel eens dat hamsters als het verkeerde geslacht worden verkocht, of zwanger zijn bij verkoop.
Hamsters uit dierenwinkels zijn daarbij vaak afkomstig van broodfokkers, deze fokken zo veel mogelijk voor de verkoop zonder te kijken naar de gezondheid en het welzijn van de hamsters. Ook in de dierenwinkel is het welzijn van de hamsters niet altijd goed, zo is de huisvesting vaak te klein en zijn er niet altijd schuilmogelijkheden en speeltjes. Er wordt in de dierenwinkel ook vaak geen aandacht besteed aan het tam maken van de hamsters. Er zijn ook zeker wel dierenwinkels te vinden waar al deze punten wel op orde zijn, als je in een dierenwinkel op zoek gaat naar een hamster is het handig als je er zelf enig verstand van hebt zodat je zelf kan kijken naar het geslacht, huisvesting en tamheid. Vraag ook altijd naar de afkomst en geboortedatum, een goede dierenwinkel moet je dit exact kunnen vertellen.