wat is het verschil tussen katten die hun kittens zindelijk maken en honden die hun puppys zindelijk maken?

maken katten hun kittens beter zindelijk dan honden hun puppies doen of heeft dat te maken dat katten een hadigere kattenbak hebben??

8 jaar geleden
1.2K
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Volgens mij zijn katten juist hele schone dieren die liever hun nest niet bevuilen. Of moeder kat eet de uitwerpselen op heb ik ook wel eens gehoord. Ik weet dat onze twee kittens al zindelijk waren toen we ze kregen. Met 6/7 weken (we wisten toen nog niet dat dit veel te vroeg was) we moesten ze alleen even laten zien waar de kattenbak stond. Terwijl bij honden de baas dit vaak moet doen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een pup zal zijn nest ook niet bevuilen. Alleen pups moet je leren dat het hele huis hun nest is. Daarom gebruik je vaak een bench bij zindelijkheid training. Kittens krijgen al vroeg mee dat ze het op een bak moeten doen. Al vind ik wel dat hier verschil in zit. Een kitten van een kennis van mij deed het overal behalve op de bak. maar vind dit wel een goede vraag

Het beste antwoord

Honden bevuilen hun territorium niet. Alleen is het territorium van een pup nog niet bepaald tegen de tijd dat hij het nest verlaat. Hij zal dus niet zindelijk gemaakt worden door de ouderdieren, maar door de nieuwe eigenaar.

De beste tijd voor een pup om naar de nieuwe eigenaar te gaan is 7 weken en 3 dagen, dat heeft te maken met ontwikkeling, hechting en vluchtgedrag. De pup krijgt dus pas een territorium bij de nieuwe eigenaar en zal daar geleerd moeten worden wat hij niet mag bevuilen, zijn eigen gebied dus. Het gebied van de roedel. In dit geval het huis waar hij woont. Later hoort daar ook de tuin bij. (Het is dus niet goed de hond te dwingen in eigen tuin zijn behoefte te doen, maar dit ter zijde).

Kittens worden rond de 5-6e week al door moederpoes naar de bak gedirigeerd. Bij een nest kittens is het soms verstandig om altijd een drolletje en weinig plas van moederpoes in de bak achter te laten als geurspoor voor de kittens. Ze weten dan waar het hoort. Een kitten dat eenmaal zijn behoefte op de bak heeft gedaan is in de meeste gevallen zindelijk. Ik zette, als ik het zag, altijd een kruisje achter de naam van het kitten ten teken dat het geen toezicht meer nodig had. Een enkele uitzondering daargelaten, klopte dat altijd. Heel soms wordt een kitten door nestgenoten zodanig verdrongen dat het niet op de bak durft, dat zijn uitzonderingen. Dan moeten er meerdere bakken geplaatst worden.
Ivana