oormijt komt vaak voor bij puppy's als ze nog in het nest zitten, het is een besmettelijke overdraagbare ziekte ..
bij wat oudere honden komt t ook voor als ze veel in contact komen met andere honden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vaak realiseren mensen zich niet dat ze alle lapjes, kussentjes en dekentjes waar het dier mee in aanraking komt moeten wassen op 60 graden.
als je dat niet doet, kan je de oormijt wel behandelen, maar zal het dier zichzelf en eventuele andere dieren in huis blijven besmetten.

de oormijt wordt in eerste instantie opgedaan door direct contact met een besmet dier.
Rieneke1
13 jaar geleden
honden kunnen elkaar besmetten, oormijt moet je altijd meteen aanpakken.
als je er niets tegen doet kan je hond (of kat) doof worden.
als ze erg in en aan de oor krabben moet je naar de dierenarts voor een zalfje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oormijt wordt vaak overgedragen door contact met katten die het nogal een hebben.
Overigens brengen katten veel infecties op honden over.
Het bestrijden er van bij zowel hond als kat is heel belangrijk, dieren kunnen door ernstige infectie daarmee hun middenoor beschadigd krijgen en doof worden.
Onze kat gaat zeer vriendschappelijk met de honden om.
Als je honden en katten hebt die dat ook doen vergeet dan vooral niet OOK de kat te ontwormen/-luizen/-vlooien/-teken enz.
Katten komen immers op plaatsen die voor honden onbereikbaar zijn maar transporteren vandaar wel allerhande parasieten.
Als je be een hond of kat oormijt ziet, controleer dan alle dieren en ga door met bestrijden tot het HELEMAAL over is.
Je kunt bij de dierenarts een flesje speciaal middel tegen oormijt klaar laten zetten . Dat is niet zo kostbaar en bespaart je een consult.
Het vaststellen van oormijt is vrij eenvoudig, met een schoon wattenstaafje -voor iedere gehoorgang een nieuwe- zie je snel of het dier(tje ) oormijt heeft of niet.
Vergeet daarbij cavia's etc. niet want die kunnen het ook krijgen.
Dat ze het oplopen is niet waterdicht te voorkomen, maar bij vroegtijdige bestrijding voorkom je een hoop ellende.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas op met honden die vaak zwemmen en waarvan de oren hangen. De oren blijven dan vochtig en door de vochtige warmte is het een broedplaats voor parasieten, waaronder oormijt.
Na het zwemmen dus altijd de oren, vooral aan de binnenkant, drogen met een tissue of dunne doek.
Ivana
13 jaar geleden
oormijt leeft in de gehoorgang van de huisdieren,ze voeden zich met huidschilfers.
Het ziet eruit als donker-roodbruine was in de gehoorgang.
Het "uit" zich aan het schudden met de kop en krabben aan de oren.
Er zijn oormijtdruppels te koop bij de apotheek bestaande uit 3pipetjes van het merk stronghold.
Hoe ze er aan komen kun je lezen op de link.Het is zeer besmettelijk en er is een incubatietijd dus na een paar weken herhalen.
Als er nog andere huisdieren zijn best mee laten behandelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
oormijten zijn eigenlijk kleine spinnetjes die in de oorhangen leven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat hij vies is