Waarom kijkt een hond of kat je altijd in de ogen?

Het is me al lang geleden opgevallen dat mij kat me in de ogen aankijkt, wanneer ik haar aanspreek. Dit is volgens mij ook zo met honden.
Hoe weten katten (en honden) dat ze in je ogen moeten kijken? Waarom kijken ze bijvoorbeeld niet naar je buik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Het rechtstreeks aankijken van dieren is een meten van rangorde. Een hond zal dat als een uitdaging beschouwen en dominante honden kunnen dan zelfs de degens kruisen.

Het is daarom ook niet logisch om van je eigen hond te vragen, je rechtstreeks in de ogen te kijken als hij een commando moet aanhoren. De kreet "kijk me aan" is dus bij de opvoeding van de hond ongepast. Een niet dominante hond, of zelfs een dominante hond die zijn baas als leider erkent, kan je ook aankijken door zijn ogen op je mouw of been of schouder te richten.

Als twee vreemde honden elkaar tegenkomen, zal de minste in rang het hoofd afwenden, daarmee een kalmerend signaal gevend. Een dominante hond kan gaan liggen, maar blijft de ander aankijken, en zegt daarmee: ik ben weliswaar je meerdere, maar heb niets kwaads in de zin.

Rieneke is bij uitstek de kattenkenner. Dit was dus het hondenvehaal, dat niet helemaal gelijk is aan de houding van de kat. Maar je vroeg naar alle dieren, vandaar.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De eerlijkheid en oprechtheid van de beestjes.
Sommige roofdieren wordt het afgeraden ze recht inde ogen te kijken vanwege een agressieve reactie die daarop kan volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als jouw kat je in de ogen kijkt, zal dat meestal kortdurend zijn, en zal de kat snel de blik weer afwenden.
in de ogen kijken zien katten als bedreigend.
dat ze je aankijken als je ze aanspreekt is logisch: het geluid komt niet uit je buik per slot, dus ze richten de blik op je gezicht.
Rieneke1
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus je denkt dat het alleen komt doordat het geluid daarvandaan komt? Oké. Eens zien wat de anderen zeggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn poes staart mij altijd aan en ik kan haar ook heel lang terug staren zonder dat ze verder een kik geeft...
Met "in de ogen kijken" weet een dier dat hij aandacht heeft en daarmee contact maakt. Als je te lang in de ogen kijkt laat je een dominante houding zien. Honden die niet gewend zijn een onderdanige rol te hebben binnen een gezin kan daar agressief op reageren. Onderdanige honden buigen hun hoofd meer naar beneden. Onzeker agressief houd hoofd meer opzij en kijkt vaak naar je. Agressief kijkt je met opgeheven hoofd aan. De oren spelen daar ook een grote rol bij.
Katten kunnen hetzelfde vertonen, maar laten ook veel zien met uitdrukking.