Ik heb Zaterdag een Puppy hond gekocht, moet ik deze laten chippen, of is dat te veel Big Brother?

Graag de voor en nadelen wat in je opkomt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voordelen:
-Als er iets met je hond gebeurt, dan kan de dierenambu jou snel informeren vanwege zijn chip.
-Als je hond wegloopt, en hij wordt ergens gevonden, wordt er door de dierenambu meteen gekeken of hij een chip heeft. Zo ja: je bent herenigd. Zo nee: oproepen e.d. maar dat baadt niet altijd. Weglopen kan de allerliefste en best luisterende hond doen. Mijn hond hangt heel erg aan mij, luistert geweldig, maar zodra hij loopse honden ruikt moeten ramen en deuren dicht (hij is dan zo de weg kwijt dat hij zijn kop 1x door het kattenluikje duwde, en zo mbv het verwijderen van de hele deur er pas weer uit kwam).
-Als jouw hond wordt gevonden, en het baasje is niet te achterhalen, is hij na een week of 2 van de gemeente, en daarna kan hij een nieuwe baas krijgen via het asiel.

Nadelen:
-Als de chip gaat 'lopen' kan dat gevolgen hebben voor de gezondheid. Dit gebeurt maar zelden gelukkig.
-Voor de baas het idee van: er zit een chip in het lichaam van mijn hond (je voelt het ook bij de meeste honden). (En daarbij: big brother. De hond zelf boeit het niet dat hij een nummertje is voor organisaties.)

Kijk wat jij belangrijker vindt.
Ik zou het wel doen. Zoals ik al zei; een hond of kat kan binnen zitten, zo goed luisteren als het maar kan, maar bestaat altijd een kans dat hij/zij wegloopt of verdwaald raakt (bijv. als hij/zij dement begint te raken), of zelfs ontvoerd wordt (dat is gebeurd bij een kennis van mij, gelukkig is de hond weer terug na 3 maanden... bijna een broodfok hond geworden in Polen! Maar dankzij de chip weer terug.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1
heb wel moeten lachen om het kattenluik verhaal : )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik eerst ook, totdat bleek dat hij helemaal vast zat.
Vooral toen ik uit het raam keek en vanuit buiten de kop van mijn zag! Het duurde echt een paar uur voordat hij er weer uit was. Als hij eenmaal een loops teefje ruikt is hij totaal de weg kwijt!

Andere antwoorden (9)

Handig, voor als hij wegloopt/ ongeluk krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is jouw hond en jij bepaalt wat ermee gebeurt, niet de staat! Als jij het nodig vindt, moet je het gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, doen!
ik werk op de dierenambu, en ik ben er zo blij mee als een dier is gechipt!
ipv het dier naar het asiel te brengen (zijn kosten aan verbonden als je 'm weer ophaalt) kan je 'm vaak meteen weer herenigen met z'n baasje.

een kanttekening: de chip is zo goed als de registratie er achter, dus hou het bij als je verhuist of een ander tel. nr. neemt.
Rieneke1
14 jaar geleden
natuurlijk laten chippen
ik vind dat ze dat moeten verplichten voor alle huisdieren ook katten endergelijke
zeker als er iets gebeurd of als de hond iets doet moet de eigenaar achterhaald kunnen worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo Big Brother? Denk je dat je puppy je later zijn gebrek aan privacy zal kwalijk nemen?

De chip heeft de functie van de oortatouage van vroeger, maar dan beter. Als je je puppy ooit kwijtraakt, kan de dierenambulance, de dierenarts of het asiel waar hij terecht komt direct jou vinden om je met je pup te herenigen.

Ook is de chip nuttig in combinatie met het dierenpaspoort, waar de vaccinaties in worden geregistreerd. Als je je pup ooit onderbrengt in een dierenpension of meeneemt naar het buitenland, kun je bewijzen dat dít echt de hond is die de vaccinaties die in het paspoort staan heeft gehad. In die gevallen zijn vaccinaties vaak verplicht (en terecht!), dus dan is het goed om te kunnen bewijzen dat je hond echt is ingeënt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn vriendin is haar kat kwijt geraakt. daarna heeft ze hem laten chippen. als hij nu weg is hoeft ze hem niet op te halen in het asiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je wat mij eerlijk gezegd heel erg verbaast???
Dat je pup niet door de fokker al gechipt is !!!
Een goede fokker zal dit nl. al hebben laten doen bij de puppy-entingen, en dan krijg je het vaccinatie-boekje mét het chipnummer mee, als je je pup komt afhalen.

Maar als hij/zij nog niet gechipt is, dan gelijk bij je eerste dierenarts-bezoek laten doen - alle voor- en nadelen zijn al genoemd...Het gebeurt boven de linkerschouder, en is eigenlijk net een injektie. Toen ik mijn(11-jarige) 2e hands poes kreeg, heb ik het gelijk laten doen, en ze piepte niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet natuurlijk niet of ze de pup überhaupt bij een fokker heeft gekocht, het kan ook een particulier met een nestje geweest zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je helemaal gelijk in, maar ook een particulier die bewust bezig is met z'n nestje zal z'n puppies laten chippen.....Maar ik vrees, uit de omschrijving,( zaterdag puppyhond gekocht), dat het een impuls-aankoop is geweest, en elke pup die van broodfokkers gekocht wordt is er één te veel......Móédeloos wordt je ervan......en niet alleen als hondentrainer...(zucht...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad om moedeloos van te worden. Hetzelfde heb ik vaak bij de dieren die je ziet in een dierenwinkel: altijd jonkies, vaak trillerig en zenuwachtig of juist apathisch, cavia's met van die veel te spitse snuitjes. En nooit de moeder erbij, die is alweer drachtig van het volgende nestje, en als de klanten zouden kunnen zien dat zo'n moeder totaal uitgeput is en eigenlijk veel te jong voor een eerste, laat staan een vijfde nestje, zouden er veel minder dieren verkocht worden. Het zou zoveel beter zijn als mensen zich een beetje bewust waren van dat soort praktijken en beter opletten waar ze een dier kopen. Het zijn immers levende wezens, geen speelgoed of mode-accesoires.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het hélemaal met je eens, SuzyQ - ik zou minstens een uur willen praten met iedereen die erover denkt een hond of pup aan te schaffen - maar dit puppy is er nu, en ja, het moet gechipt......
Alleen maar voordelen: als 'ie wegloopt of wordt meegenomen door anderen, kun je eventueel altijd bewijzen dat hij bij jou hoort... Dus: gewoon doen!

NB
Niet Big Brother, maar Animal Farm!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd! Het is zelfs tegenwoordig verplicht! (voor katten volgt de verplichting later)