Hoelang duurt het voordat een cavia depressief wordt?

Hallo
Ik had twee cavias maar helaas is er één gestorven,Maar nu zit ik met het probleem dag hij aleen is en ik denk dat hij nu al depressief geraakt,Ik ben van plan om er nog één te kopen zodat hij niet aleen zit,Maar hoelang zou het kunnen duren voordat hij depressief word of getraumatiseerd?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Psychische aandoeningen zal een cavia niet snel oplopen. Wel zijn het groepsdieren die zich onveilig voelen als ze geen gezelschap hebben. Van wie is voor hen niet belangrijk, vooropgesteld dat je geen twee beertjes bij elkaar houdt. Schaf dus zo snel mogelijk een nieuwe cavia aan, dan hoef je niet te vrezen voor depressiviteit.

Men maakt vaak fouten door dieren met mensen te vergelijken. Je mag je eigen gedachten niet projecteren op het dier. Zij hebben geen emoties (als ze die al hebben) zoals mensen. Als het beestje een ander gedrag vertoont, is dat enkel omdat er nu een omgeving is geschapen dat voor het dier wat anders en niet gekend is. Het lijkt wel eens op treurgedrag, maar dat is het niet. Na een korte tijd is het weer gewend aan de nieuwe leefwereld. Als je er dan later een ander cavia bij zou plaatsen, krijg je weer ander gedrag. Misschien wordt er wel gevochten (territoriumbewaking). Cavias, zijn dieren die meestal in groep leven, maar dat zijn muizen, konijntjes en andere dieren eveneens. Zij worden vaak ook alleen gehouden. Zorg er echter voor dat ze zich nooit vervelen (in de natuur zijn ze héél de dag in de weer om voedsel te vergaren). Niets belet echter om er een nieuwe bij te plaatsen, als jij daar tevreden mee bent.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100