Bestaan er zachte droge brokjes voor een kat?

Mijn kat kan niet meer goed kauwen en eet haar brokjes niet meer. Blikvoer eet ze wel. Nu vroeg ik m af of er ook zachtere droge brokjes bestaan. Ze is gewend de hele dag door kleine beetjes te eten en dat blikvoer droogt zo uit.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
24.8K
Rieneke1
8 jaar geleden
Zachte droge brokjes ben ik in het verleden wel tegen gekomen ja, maar of ze nog steeds bestaan? Ik zou even bij een dierenspeciaalzaak informeren.
Waarom lukt het kauwen niet meer? Zelfs katten zonder tanden werken nog brokjes weg. Kan het zijn dat ze pijn heeft?
Je zou het blikvoer trouwens wat aan kunnen lengen met water, en ook heb je voerautomaten met koeling die op een timer werken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De 'senior'- brokjes zijn blijkbaar zachter, of toch makkelijker te kauwen. Mijn kat van 18 jaar werkt ze met gemak naar binnen. Met de gewone brokjes lukt dit minder goed.
dudemeister
8 jaar geleden
week er een paar in water voor je ze geeft
er staat met iets van bij van vroeger dat Kitekat ze had

Antwoorden (2)

Er bestaat semi-moist voer, dat zijn kattenbrokjes die een meer veerkrachtige substantie hebben en meer vocht bevatten dan harde brokjes (tot ca. 15%), nl. 25-30%, maar dus minder vocht bevatten dan nat voer uit blik, zakje of vriezer (vochtgehalte 75-80%). Semi-moist voer wordt ook wel 'tartaar' genoemd. Er zijn ook nog brokjes met een stevige buitenkant en een zachte binnenkant, maar die zullen voor je kat misschien niet goed te kauwen zijn. Als je kat moet wennen aan deze semi-moist brokjes kun je misschien eerst er wat natvoer bij doen en het dan langzaam afbouwen tot alleen het semi-moist voer. Hoewel er dus meer vocht in zit dan bij droge brokjes, heeft je kat nog steeds voldoende drinkwater nodig, dus altijd een bakje water laten staan, maar dat doe je misschien al.
Als je googelt op semi-moist kattenvoer vind je de winkels waar ze dit produkt verkopen, b.v. Sanabelle bij Zooplus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je zou de brokjes kunnen weken in water, doen ze voor honden ook weleens