zien katten in zwart-wit?

zo niet, welke kleuren kunnen ze dan wel en niet zien?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

welke kleuren kan een kat nu zien? Ondanks het vele testen weten we het eigenlijk nog altijd niet zo precies. Zeker is dat de kat niet zo goed kleuren ziet als de mens. Net als andere huisdieren ziet ze zeker het verschil tussen geel en blauw. Volgens sommige onderzoekers kan ze het verschil tussen rood en groen niet zien, volgens anderen dan weer wel in beperkte mate. Een leuk weetje is dat normaal enkel de mens en de mensapen zeer goed rood van groen kunnen onderscheiden).

Om voor eens en voor altijd uit te maken of een kat nu ook rood en groen van elkaar kan onderscheiden hebben wetenschappers zeer ingewikkelde tests gedaan in het oog van de kat zelf. Uit deze experimenten heeft men geleerd dat katten, net als de mens, drie verschillende soorten 'kegeltjes' in hun lichtgevoelige laag van het oog hebben. Kegeltjes zijn de specifiek kleurgevoelige cellen in ons oog. In principe zouden katten dus net als de mens alle kleuren van de regenboog moeten kunnen zien. Alleen gebruiken katten 1 soort van deze kegeltjes niet om kleur te zien, maar wel om toch nog altijd goed scherp te kunnen zien in het halfduister, iets wat mensen en andere dieren niet kunnen. Hierdoor heeft ze slechts nog twee soorten kegeltjes over om kleuren van elkaar te onderscheiden waardoor ze enkel het verschil tussen geel en blauw kan zien. Sommige katten slagen er toch in om de informatie van die derde, speciale soort kegeltjes te gebruiken voor kleurenzicht, en zien dus soms ook het verschil tussen rood en groen.
fremar