Parkieten dood, hoe kan dat?

ik wilde 2 eieren koken maar ben ze vergeten, 1 ei is uit elkaar geklapt de ander zwart en er hing een geur uiteraard, even daarna gingen mijn 2 parkieten dood, heel vreemd maar kan dit verband met elkaar hebben?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3K
Castle
8 jaar geleden
Als allebei de parkieten ineens dood zijn heeft dit wel een oorzaak gehad. Heeft je gaststel een volledige verbranding (blauwe vlam) of je gaskachel en geiser. Ik heb nog nooit gehoord dat van verbrande eieren vogels doodgaan maar dit betekend niet dat het niet mogelijk is.
Rieneke1
8 jaar geleden
Castle, het gebeurt helaas veel vaker: vogels krijgen longbloedingen door de dampen van het droogkoken.

Antwoorden (1)

Vogels hebben zeer gevoelige luchtwegen.
Bekend is dat ze bijvoorbeeld absoluut niet tegen de dampen van tefal pannen kunnen, en je vogels beter niet in de keuken houdt.

Mocht je weer vogeltjes in huis halen, hou hier dan goed rekening mee.

Toegevoegd na 4 minuten:
Even een linkje bij gezocht:

http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
Rieneke1
8 jaar geleden
bamibal
8 jaar geleden
Het zijn niet alleenTefalpannen die een Teflonlaaghebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
weten jullie ook wat voor dampen er vrij komen? + trouwens Rieneke, had dit nog nooit gehoord
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bijzonder Rieneke, dat je dat wist, had er nooit eerder van gehoord. +
Castle
8 jaar geleden
+ Rieneke
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Een collega van mij heeft mij dat een tijd geleden verteld hij heeft zelf ook vogeltjes. Ik had er ook nooit van gehoord. Hij zij dat bijna niemand dat weet en dat ze het in dierenwinkels vaak verzuimen om dat te vertellen. Een kennis van mij heeft ook vogeltjes en die gingen ook steeds dood. Maar opeens niet meer nadat hij de kooi verplaatst had. Ik had het daar met die collega over en toen vroeg hij of de kooi dicht bij de keuken stond. Dat was zo, nu staat hij in een andere kamer, en de vogeltjes blijven leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook van mij een compliment, weer wat nieuws geleerd, fijn om te weten.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Hier had ik inderdaad ook nog nooit van gehoord!
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik sta er echt van te kijken dat dit nog zo onbekend is blijkbaar.
Heel goed dus dat dit nu aangekaart wordt.
Rieneke1
8 jaar geleden
Theo, hier wat info over de schadelijke stoffen, wellicht heb je er wat aan? http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/154704-tefal-antiaanbaklaag-ongezond-zijn-teflon-en-pfoa-giftig.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok, ik wist het ook niet.
De vogels stonden niet in de keuken,maar de keuken is wel open dus...
De pan kan wel kwartier tot half uur hebben drooggestaan, ik ging douchen en helemaal vergeten.
Heb daarna ik de keuken de boel opgeruimd en daarbij natuurlijk al die tijd ook in de "geur" gestaan. Hoop niet dat dit voor mij nu ook schadelijk is?
Z512099
8 jaar geleden
Nee, wel als je dag en nacht in die dampen staat, wellicht kankerverwekkend.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ephiphone, vogels zijn veel gevoeliger hiervoor dan mensen.
In hoeverre het voor mensen schadelijk is, daarover verschillen de meningen, zie de link in de reactie boven de jouwe.
Ik denk echt niet dat je je zorgen moet maken, maar een gewoonte zou ik er niet van maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Ook uit kijken met gourmetten trouwens. Maar het verbaast mij ook wel een beetje dat dit niet bekend is bij vele
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.eerstehulpbijrecht.nl/recht-in-de-regio/uitzending-gemist/poffertjespan-doodt-acht-vogels Kon het me nog herinneren.
tinus1969
8 jaar geleden
Kanaries werden niet voor niets vroeger in kolenmijnen gebruikt als levende detector van giftige gassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Rieneke,
bedankt voor de link hierboven. goede info. blijf het vreemd vinden dat dit zo onbekend is