Hoe laat je ratten uit zichzelf uit de kooi komen?

Mijn twee ratjes zijn heel tam. Ik kan ze makkelijk oppakken en aaien in de kooi vinden ze ook heel fijn. Maar nu zit ik dus met een dingetje: mijn ratten vinden het best spannend om door de (wat) kleinere deurtjes te gaan. Ik moet dus de hele kooi uit elkaar halen om ze eruit te kunnen halen. Als ze er eenmaal uit zijn vinden ze het allemaal prima en lopen ze lekker rond. Nou is mijn vraag: hoe zorg je ervoor dat de ratjes zelf uit de kooi komen lopen? Ik heb echt al van alles geprobeerd. Ik ben ook geen ongeduldig persoon dus heb echt wel een paar uur gewacht tot ze er vanzelf uit kwamen. Iemand suggesties?

BTW; Een van mijn ratjes is nog een beetje angstig buiten de kooi. Wat kan ik doen om hem op zijn gemak te stellen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Ritsuka
8 jaar geleden
Hebben je ratten buiten de kooi wel een beschut plekje? Ik laat ze op de bank lopen, en zet daar altijd een doos neer met wat gaten er in. Eentje gaat vaak daar in zitten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jaa ik heb ook een doos met een soort deurvormige gaten erin geknipt. Maar hoe laat ik ze uit zichzelf uit de kooi komen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste ratten zullen dit doen als ze de opening hebben ontdekt, zet de deurtjes open en blijf even weg van de kooi (wel zodanig dat je ze in de gaten kunt houden), je zal zien dat ze eerst met hun koppie door de opening gaan en later uit de kooi zullen komen. Ratten zijn nieuwsgierig, zo gauw ze gewend zijn aan de omgevingsgeluiden, zullen ze dus graag op onderzoek uit gaan.
Ritsuka
8 jaar geleden
ligt ook aan het karakter van je rat. Ik heb er 1 die echt al aan de tralies gaat hangen als ik maar door de woonkamer loop, en die hangt gelijk uit het deurtje als deze open gaat.
En de ander wil het liefst blijven slapen, die moet ik altijd uit de kooi trekken.
En ik heb nu net 2 jonkies erbij die alles nog spannend en eng vinden, dus die moet ik ook er uit halen. Ik loop wel altijd veel tegen ze te praten met een sort van babystemmetje, heb het idee dat dit wel helpt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik neem aan dat ze wel binnen in de kooi makkelijk het deurtje kunnen bereiken, en aan de buitenkant van de kooi naar beneden kunnen klimmen, en zich veilig voelen als ze van de kooi wegwandelen? Dat het deurtje klein is, is voor hen geen beletsel, alleen voor jouw handen, zodat je de kooi helemaal moet demonteren. Wellicht de kartonnen doos met meerdere gaten tegen het open deurtje aanzetten, en daar iets van hun geur inleggen?

Antwoorden (2)

Nou, ik had ratjes, en die zette ik elke dag zelf uit de kooi, een uurtje, of langer soms de hele avond, ik had een hoge kooi en heb toen een soort trappetje gemaakt waardoor ze er zelf weer in en uit konden gaan. En klein soort mandje op mijn bureau waar ik ze wel eens in zette, uiteindelijk gingen ze via het bureau naar een bijzettafeltje en zo naar beneden naar de vloer, beetje rondlopen en verkennen en uiteindelijk zelf weer terug naar de kooi. En uiteindelijk, kwamen ze ook zelf uit de kooi, toen hadden ze wel een favoriet plekje gevonden, ergens achter de koelkast waar ik niet bij kon. Dat was op een gegeven moment een behoorlijk goor plekje geworden.
Dus ik denk dat als je ze aan gaat leren ze er elke dag zelf uit te zetten, maar ook dat ze zelf weer terug kunnen, via een trapje ofzo dat ze dan vanzelf komen als ze zin hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We hebben zelf 2 ratten, en 1 daarvan durft ook niet zo snel uit de kooi te komen (wil ook niet zo graag met de hand uit de kooi gehaald worden.) Dus geven we ze wel eens iets lekkers, of nestmateriaal, terwijl het deurtje open is, en houden dat voor de deuropening. Dan leren ze spelenderwijs dat het allemaal wel meevalt.
Verder vertrouwen op de nieuwsgierigheid van de ratjes, vroeg of laat krijgen ze de smaak van het naar buiten gaan wel te pakken.