Is het een goed idee om kippen los te laten?

Hallo iedereen,
Wij denken er over na om 2 à 3 kippen te houden maar we wouden ze laten rond lopen in heel onze tuin ( onze tuin is 4m×20m groot) maar ik heb ergens gelezen dat ze het gras kapot maken en we hebben geen zin om van 80m2 groen naar braak liggend terrein te gaan. Is dit waar gaan ze het gras in mijn tuin kapot maken? Of is dit niet waar en zijn er nog andere nadelen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Grootste nadeel is dat er overal kippenstront komt te liggen!
Rieneke1
8 jaar geleden
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=67&t=13456
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drankje wel rieneke1, maar ik zou wel graag eieren willen hebben en zo'n cochin legt weinig eieren. Ik heb ergens gelezen dat een leg kip en een haan veel schade aanrichten is dat waar? Zoja, merk je daar iets van op zo'n terrein? En kan een cochin en een legkip samen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ben net terug van vakantie in Turkije. Vlakbij ons hotel midden in de stad was een honden-uitlaat-veldje van de gemeente, met een bord daarvoor in het grasveldje dat ca 15 bij 25 meter was met ook nog wat struiken en bomen. Iemand had dat veldje omgedoopt tot kippen-uitlaat-veld. :) Iedere dag liep daar een heel grote en mooie haan met 5 kleine kippetjes en die werden 's avonds weer opgehaald. Het veldje had een zeer dichte en keurig kort geknipte grasmat en er stond geen hek omheen. De dieren liepen echter nooit weg, heel leuk. Wij kwamen er dagelijks minstens 4 keer langs en bekeken dan dat spul. Die dieren leken supertevreden en waren erg rustig bezig rond te pikken. Ze groeven niet. Een hond heb ik er echter nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Absoluut geen goed idee. Ik kan het nog krasser stellen en zeggen als ge uw gazon in de kortste keren wil naar de kl.... hebben dan moet ge maar kippen houden. Ik heb er 4 en ze dabben overal. Bij mij zo in een omheind terrein van 20 op 10 meter en leggen er ook hun eieren verloren onder de struiken.
Ook gaat ge bij vrije loop rap al die uitwerpselen verwensen en ook wanneer ge de deur opentrekt komen ze allemaal af voor eten. Ook willen kippen altijd maar een groter terrein en zullen als ze kunnen vlug bij de buren en op straat zitten.

Antwoorden (6)

Ze trappen met hun poten de grond helemaal dicht en alle gras gaat dood. Het is dus waar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Die paar kippies op zo'n oppervlakte ?
Zelf heb ik geen kippen,maar wat ik ergens anders zie is dat kippen niet het gehele grasveld stuk pikken maar wel voor de nodige kale plekken zorgen.
fremar
8 jaar geleden
Toen ik nog kippen had, liet ik ze regelmatig een dagje rondlopen in de tuin, die ong. 8×18 meter was. Tuurlijk wroeten en pikken ze wel wat, daarom raad ik je aan om dit niet vaker dan 2 dagen per week te doen wil je je gazon in mooie staat houden. Wat trouwens wel goed is voor je gazon is de gratis bemesting ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan ook aan de soort liggen. Er zijn rassen die niet erg vernielzuchtig zijn. Andere weer wel.
Je kunt ook alternatieven aanbieden. Bijv. het voer (graan en grit) in een bak zand strooien en wat onder harken. Zo kunnen ze toch hun scharrel drang wat exploiteren. Kijk eens in de kippenencyclopedie van Ester Verhoef. Daar wordt ook ingegaan op de aard van de verschillende rassen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn zus heeft kippen.
Zij heeft een flinke diepe tuin en een goed kippen/nachthok. Voor overdag is er een stuk tuin afgezet, een ren gemaakt, nadat de 'chooks' veel zo niet alles in de tuin gesloopt hadden wat zowel mooi als eetbaar was. Dus kippen in de moestuin moet je zeker niet hebben, maar ook in je 'siertuin' is het minder. Een flink stuk afzetten is nuttig, ze kunnen niet weg en er is minder kans op dat ze gevangen/bejaagd worden. [E.e.a. is wel afhankelijk van de grootte van de tuin. Stel je een boerenerf voor of een buitenhuis met een boomgaard, deze oppervlakte is zoveel groter, dat er amper schade zal worden aangericht.]

Nieuwe aanplant is favoriet, maar niet alle, er zijn planten waar kippen vanaf blijven: o.a. buxus, conifeer, hortensia, lavendel, ridderspoor, rozen, rozemarijn, skimmia en de rododendron .
De laatste 3 blijven groen in de winter, dus altijd kleur!
Kippen worden bejaagd door : vos, hond, kat en buizerd

''Verplicht de kippen om in het nacht hok te slapen. Liever niet in de boom. Als er vossen in de buurt zijn, zijn de kippen een makkelijk prooi. Bouw liever een overdekte ren of koop er een, zodat uw kippen geen slachtoffer worden van een vos.''

http://kippenhouden.com/bos-kip/kippen-geschiedenis/
http://kippenhouden.com/
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=76860
http://www.tuinadvies.nl/artikels/kippen_tuin.htm

Toegevoegd na 6 minuten:
Antwoord : is het een goed idee om kippen los te laten?
Ja, maar dat kan net zo goed nee zijn, het is afhankelijk van je wensen en mogelijkheden. Dit is dus een vraag waar een verstandelijk antwoord past. maar ook je hart speelt mee. Dus vraag is hoe erg ben je gehecht aan een prachtige tuin. Wil je die helemaal herinrichten voor de kippen . Is je tuin wel groot genoeg? Als je kippen neemt [2 of 3] zou je het beste 3 of 4 kippen kunnen nemen, dit is beter qua 'groep'/qua ''kippensamenleving''..

[Het is in ieder geval niet het Beste Idee van Nederland! ;-))]
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wij hebben zelf drie kippen het gaat goed er gaat helemaal niks kapot alleen ze poepen wel veel dus je tuin ligt onder de poep ps als je kippen neemt neem dan kuikens laat ze na drie weken los in de tuin dan gaat het beter
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En wat voor kippen hebben jullie? Een gewone legkip of iets anders?
Ik heb ergens geleze dat Een kip met poot beharing je tuin niet molt.