Wat kan er aan de hand zijn wanneer een konijn geen of kleine keutels legt en weinig tot niet wil eten?

Mijn Vlaamse reus wil sinds enkele dagen niet meer of maar heel weinig eten. De afgelopen 2 dagen had ze geen keutels gelegt in haar keutelbak, vandaag lagen er wel enkele in, maar deze waren erg klein en droog, net kleine rozijntjes. Ook lagen er nog wat blinde darm keutels in.
Ze zit voornamelijk in haar binnenhok nu (buitenkonijn met binnenhok) en komt ook niet af wanneer ik in het hok kom. Als ik het voer voor haar houd eet ze het wel, maar ze komt er niet spontaan zelf voor uit haar binnenhok.
Ze krijgt hooi, elke dag een beetje sla of ander groenvoer en een beetje korrel.

Ik ga deze avond er nog mee naar de dierenarts, maar wil graag al wat meer weten wat het zou kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Weinig keutels wijzen er vaak op dat er bijna geen voedsel in komt. Nouja dat kan dus kloppen aangezien ze bijna niks eet. Het niet willen eten kan vele redenen hebben, maar vaak is dit pijn (maar ook dit kan vele oorzaken hebben).

Je kan bijvoorbeeld denken aan problemen met het gebit (haakjes aan de kiezen enzovoort). Maar je kan ook denken aan verstopping in de darmen of andere darm aandoening.

Het is in ieder geval van belang dat ze blijft eten als de darmen van een konijn stil komen te liggen kan een konijn een gas buik krijgen, dit zorgt ook weer voor pijn en dit is dodelijk. Daarom kan dwangvoeding noodzakelijk zijn.

Het is verstandig dat je naar je dierenarts gaat. Beterschap
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er komen verschillende ziektes voor bij dit soort konijnen.
Vaak problemen met de ingewanden.
Die zijn vaak lastig te behandelen.
Geef je konijn, takken van de krulwilg, dat vinden ze het allerlekkerste, maar er zitten ook stoffen in die genezend kunnen werken.
Als het konijn dit eet, is er nog kans op herstel.