Waarom zijn sommige honden bang voor de postbode?

Toegevoegd na 10 minuten:
Soms kruipen ze helemaal weg. Terwijl ontzettend veel honden agressief worden tegen mij, de postbode.

13 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

De hond weerspiegelt meestal de reactie van zijn baasje... Een baasje dat opschrikt van de brievenbus, conditioneert de hond om ook te schrikken...blijkbaar is dat eng...
Een baasje dat meteen naar de deur loopt om de post te pakken, conditioneert de hond om (als hij er niet is meteen naar de deur te sprinten, en de post vast 'door te nemen' (lees verscheuren).
Maar sowieso is de postbode een indringer in het territorium, en daarbij eentje die vaak doelbewust op de brievenbus afstapt... onzekere honden raken daardoor geïntimideerd, en dominantere honden denken 'hee zeg, dat gaat zomaar niet!'.
En asl de postbode niet bang is, gebeurt er meestal niets... maar als die al eens gebeten is, en op z'n hoede, denkt de hond:'die kan ik wel hebben'... en dan kan ie echt gaan bijten. Maar ook een hond in paniek kan bijten, als ie zich in het nauw gedrongen voelt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

mijn hond vindt het gewoon irritant dat er iemand aankomt (wordt ie blij van) en vervolgens weer omdraait e weg gaat!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het eerder het omgekeerde is, dat sommige postbodes bang zijn van honden.

De meeste honden hebben toch iets waaks in zich en zien een "onbekende" naar de deur lopen. Hun logische reactie is dan lawaai maken, de baasjes waarschuwen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Even over je aanvulling, zie filmpje :)
http://www.youtube.com/watch?v=w-dL0MaKXTo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snuffel
13 jaar geleden
haha! Dank je voor het filmpje.
Honden zijn niet bang voor de postbode , ze zien een postbode als een indringer,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ex postbode kan ik heel wat verhalen vertellen over honden.
in die 9 jaar dat ik postbode ben geweest is er op ons kantoor nooit iemand gebeten door een hond.
Er is wel eens een hond door een raam gesprogen.
Het leukste wat ik ooit mee heb gehoord van een collega is dat een vrouw riep hij doet niks want hij is gecastreerd waarop mijn collega antwoorde ik ben niet bang dat hij me dekt maar bijt.
Maar echt bange honden ben ik nooit tegen gekomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hond had altijd de gewoonte om achter de voordeur te gaan slapen, met als gevolg dat die alles op zijn kop kreeg. Hij kon postbodes en krantenjongens dan ook niet uitstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Honden reageren sterk op je eigen uitstraling.
Als een postbode boos, geïrriteerd of wat angstig is zal de hond dit reflecteren.

Sinds ik aardiger uitstraal naar de honden ('hé, ook lekker buiten. Wat ben je weer hard aan het waken joh, goed hoor') blaffen ze nog wel maar minder agressief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel simpel.
De hond ziet de postbode als indringer en door naar de brievenbus in de hal te lopen denkt hij dat hij degene is, die de man wegjaagt.
Dat doet hij de volgende dag weer en zie, de man loopt weg bij de deur.
Als hij ook nog blaft, denkt de postbode dat het een agressieve hond is. Nee dus, de hond denkt nog steeds dat al die zaken helpen om de man te verjagen en dat hij dus de waakzame held is.

Als je dit soort gedrag bij een jonge hond wilt voorkomen, moet je als baas niet naar de deur lopen als je de postbode ziet of hoort, maar rustig in je stoel blijven zitten en pas na een minuut of 4-5 naar de hal lopen. Hetzelfde geldt voor de krant. Even laten liggen.
De hond ziet dan dat de baas de komst van de post en de krantenjongen absoluut niet de moeite van het opstaan waard vindt en blijft gewoon liggen. Ook dit wordt dan een gewoonte: gewoon blijven liggen en stil zijn, het is de moeite niet waard.

Toegevoegd na 2 uur:
De hond is dus niet bang voor de postbode, maar in hondentaal is een indringer iemand die niet bij de roedel hoort en dus onder "vijanden" wordt gerangschikt. Komt zo'n vijand te dicht bij het territorium en bedreigt hij het ook nog eens door iets naar binnen te steken (een aanval dus) dan moet hij worden weggejaagd.
Ivana
13 jaar geleden
Een hond voelt de stemming van het baasje goed aan.
Komt er veel post van deurwaarders?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien wat er in de verleden is gebeurt