Hoe voorkom je blaasgruis zoveel mogelijk bij een kat?

Momenteel krijgen ze alleen brokjes (RC/Sanabelle) en 1 of 2x per week natvoer als traktatie.
Nu heb ik gelezen dat blaasgruis voornamelijk door het slechte drinkgedrag komt van katten. Zou het toevoegen van een beetje water aan sommige brokjes iets toevoegen of kan ik zwss beter overstappen naar meer natvoer?

8 jaar geleden
1.5K
loginabcde
8 jaar geleden
Daarna is er idd speciaal voer maar wat kan je doen om het toch zoveel mogelijk te voorkomen voor de 1e keer

Antwoorden (3)

probeer droogvoer zo veel mogelijk te combineren met blikvoer;en zorgen dat er steeds water klaarstaat.
fremar
8 jaar geleden
Sowieso kan je je kat beter natvoer geven dan brokjes, en niet alleen voor een goede doorspoeling van de blaas, maar ook omdat het beter is voor de nierfunctie.
Natvoer geeft de kat bovendien sneller een voldaan gevoel.

Wat zeker van net zo groot belang is: geef voer met een hoog vleesgehalte, en zo min mogelijk granen.
Juist die granen zorgen ervoor dat de urine minder zuur is, waardoor struviet zich goed kan ontwikkelen.
Ga niet experimenteren met vitamine c of appelazijn om de urine te verzuren, want te veel zuur leidt juist weer tot vorming van oxalaatstenen in de blaas.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik lees op internet verschillende adviezen over voer. Mijn kat krijgt droge brokken en vers vlees (zonder toevoeging). Vroeger zeiden ze dat droge brokken het beste is. Nu schijnt dat andersom te zijn. Ik heb het idee dat de kat het fijn vind dat ee brokjes staan die hij niet in ene op hoeft te eten maar in een paar keer eet ie zijn bakje leeg. Dat kan een uur duren maar ook een halve dag. Met natvoer eet ie alles gelijk op en heeft ie dan bijna de hele dag niets te eten. Is dat niet erg vervelend voor de kat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat internet dat weet wat. Veel websites schrijven informatie van elkaar over, zonder bronvermelding. Dat nat voer beter zou zijn is een simplificatie. Ja, nat voer zorgt voor een goede hydratatie en levert, vooral bij katers, minder blaasgruisproblemen op. Aan de andere kant blijven de tanden met droogvoer veel beter. Als je moet kiezen kan de kat wel beter problemen hebben met zijn tanden dan met zijn blaas. Een kat kan namelijk best zonder tanden; zelfs droogvoer kan een kat zonder tanden met zijn kaken vermalen. Het antwoord van @fremar hierboven -- geef allebei -- wordt door de laatste wetenschappelijk inzichten ondersteund, zie het Open Access-artikel op: http://link.springer.com/article/10.1007/s00360-012-0727-y/fulltext.html
Rieneke1
8 jaar geleden
Vrouwe, katten moeten eigenlijk gewoon kunnen eten als ze willen: ze eten zo'n 15 tot 20 keer per dag als ze de natuurlijke gang van zaken kunnen volgen.
Hun maagje is na 3 uurtjes leeg.
Ik geef zelf voor het gemak ook brokjes naast het natvoer hoor. sandokan, dat brokjes de tanden schoonhouden is helaas meestal niet zo.
Veel katten kauwen sowieso al niet op normale brokjes, en juist brokjes zorgen voor plak op de tanden: meer dan graanvrij natvoer doet. Of tandproblemen te verkiezen zijn boven blaasproblemen betwijfel ik trouwens. Een ontstoken gebit kan uiteindelijk leiden tot hart- of nierfalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke zonder reclame te maken, waar moet ik op letten als ik nat voor koop voor mijn kat ( geen kater)
Wat moet daarjuist wel of juist niet in zitten.
Rieneke1
8 jaar geleden
ed, een hoog vleesgehalte en (zo goed als) graanvrij.
Geen blikjes of zakjes uit de supermarkt, maar te koop in de dierenspeciaalzaak, of met wat zoeken ook wel bij bijvoorbeeld Ranzijn.
Leesbril op de neus en etiketjes bestuderen :)
Je hoeft de hele ingrediëntenlijst niet door te spitten: de eerste ingrediënten zeggen al genoeg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O ja, @Rieneke1, daar heb je gelijk in, dat tandproblemen tot hart- of nierfalen kan leiden. Geldt ook voor mensen, vertelde mijn tandarts laatst. Ik heb na dat tandartsbezoek toch wel zeker een week goed mijn tanden gepoetst... Het is allemaal best ingewikkeld. Ik vind het overigens best kwalijk dat er voer verkocht mag worden als gezond, terwijl het duidelijk niet geschikt is voor katten. Mijn vorige kat had, na een leven van nat voer, overigens helemaal geen tanden meer over op het laatst. Maar dat zal ook wel aan de kwaliteit van het voer gelegen hebben (Voor de volledigheid: ik kreeg die kat pas toen ze al op leeftijd was en heb haar op het eind gegeven wat ze lekker vond -- zelf doe ik meer mijn best om uit te vinden wat goed is voor de beesten).
Rieneke1
8 jaar geleden
sandokan, de granen vooral zorgen voor plak.
Verder varieert de samenstelling van het speeksel: een van de redenen waarom de ene kat veel eerder plak ontwikkelt dan de andere kat. Wat gebit betreft geef je de kat het beste kippennekjes en dergelijke, maar ja ze moeten het wel lusten he?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rienke + ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
typen is moeilijk geloof ik het is natuurlijk Rieneke
Rieneke1
8 jaar geleden
Boodschap kwam over hoor soeske, bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke bedankt voor je reactie.
en een +
Blaasgruis zijn kleine kristalen die zich ontwikkelen in de urinewegen van de kat. De oorzaak van het ontstaan van gruis of stenen zijn divers en ook afhankelijk van de kat (het individu).

Een oorzaak is o.a. dat de urine van de kat te geconcentreerd is, hier ontwikkelen de kristalen zich goed. Omdat veel katten brokken krijgen is hun urine erg geconcentreerd. (maar het ontwikkelen van gruis is nog steeds kat afhankelijk, er zijn katten die hun hele leven op brokken staan en nergens last van hebben).

Het is daarom verstandig om zoveel mogelijk vers water (omdat veel katten niet van water houden die lang gestaan heeft). Daarnaast is het een goed idee om hoge kwaliteit natvoer aan te bieden. Let wel op dat er niet te veel zout in het voer zit.

Toegevoegd na 1 minuut:
De bron hieronder gaat er wat dieper op in.