waarom bliven konijnen en hazen altijd als het donker is in het autolicht lopen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (4)

Omdat je ze op dat moment verblind.
Ze kunnen niet anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze worden gebiologeerd door het licht en zijn niet in staat weg te rennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hun ogen zich aanpassen aan het licht (na korte tijd verblind te zijn geweest) zien ze buiten de lichtbundel dus niets, enkel duisternis.

Ze blijven dus lopen waar ze kunnen zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met onze hersencapaciteit is dat niet te begrijpen maar een konijn of een haas maakt andere beslissingen in noodsituaties gebaseerd op het instinct. Het instinct is een aangeboren verworvenheid. Een babykonijntje zal bang zijn voor een roofvogel omdat de angst voor de vogel er bij de geboorte al in zit. Het is dus niet aangeleerd.

Twee koplampen komen in het instinct niet voor omdat er nog maar 100 jaar auto's rondrijden. Het konijn kan dus niet op het instinct vertrouwen.

Voor een kat geldt hetzelfde, zij gaan stil staan als ze in de koplampen kijken.