Als een hondje loops is geweest hoe lang moet je wachten voor de sterrilisatie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Volgens mijn dierenarts moet je 8 weken wachten. Ik weet niet waarop hij dat baseert want ik heb geen uitleg gekregen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is belangrijk dat ze niet in oestrus zijn. Het is het beste om het 3 maanden na de loopsheid te doen, dus precies tussen twee loopsheden in. Dit is beter omdat ze dan geen last krijgen van hormoonschommelingen door de operatie, omdat ze die dan al heel weinig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meningen lopen inderdaad uiteen. Er zijn dierenartsen die het liefst op de leeftijd van 7 maanden steriliseren, dus voordat er ooit een loopsheid is geweest. De kans op melkkliertumoren is dan vrijwel nihil.
Andere dierenartsen wachten liever 1 x een loopsheid af. De hond is dan uitgegroeid (althans in de hoogte) en ook geestelijk zijn ze dan wat volwassener. De kans op melkkliertumoren is dan ook nog heel klein.
Persoonlijk ben ik een voorstander van dat laatste, vooral bij grote rassen.