Waarom jankt de hond als ik piano speel en wat kan ik er tegen doen?

De hond jankt nooit, bij geen enkel geluid. Behalve als ik piano speel. Dan gaat ze janken als een wolf. En ik kan er niet tegen doen. Als ik het geen aandacht geef en doorspeel blijft ze janken. Als ik streng doe en foei zeg dan blijft ze ook gewoon doorgaan.
Het is ook niet zo dat het te luid is, want ook als ik heel erg zacht speel gaat ze janken.
Waarom doet mijn hond dit en hoe kan ik het afleren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Andere pianoleraar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=262063
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn hond hield ermee op toen ik wat extra lessen had genomen.
BenteB
3 jaar geleden
Bij een van de antwoorden stond dat de hond de hoge tonen mogelijk niet fijn vond en daarom gaat janken, maar onze hond komt juist naar de piano toe om mee te huilen!

Het beste antwoord

Gesp antwoord is heel juist, maar nu de oplossing.

Ga achter de piano zitten en sla drie tonen aan. Stop. ..Als de hond niet heeft gehuild geef je haar/hem een plakje wordt of stukje kaas (dit vinden ze lekkerder dan eigen voer en daar gaat het om). Ga dan weg bij de piano.
Probeer een half uur later 5-6 tonen aan te slaan en herhaal de beloning. Doe dit een paar maal per dag.
Overhaast het niet, maar spreidt dit over minstens een week. Niet te hard van stapel lopen.

Het ligt nu aan de intelligentie van de hond of hij het spel gauw doorheeft: die nare geluiden zijn zo naar nog niet.... het levert worst op.

Eenmaal aan de combinatie gewend, zal er ook acceptatie van het pianospel zijn. Bouw de beloning af en geef af en toe nog eens iets. Beloon hem tussendoor met een vrolijke stem, maar overdrijf niets. Kalmte levert altijd meer op.

Mocht de hond je spel niet prettig vinden (al blaft hij niet) geef hem dan de kans naar een nevenruimte te gaan, gang of tuin. Ga de hond niet zelf uit de kamer verwijderen om te spelen, dan wordt het alleen maar erger. Hou de muziekstukken die je speelt voorlopig rustig, dus niet rammen op de piano, dat wekt ook agressie op en helpt niet bij de gewenning.
Ivana
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hond heeft een zéér veel scherper gehoor dan een mens en bovendien over een groter frequentiegebied. Mogelijk hoort je hond boventonen of combinaties daarvan die heel onplezierig voor hem zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Van mij een plus. :)
Wolven huilen naar elkaar om contact te zoeken, honden doen dit minder maar toch laten ze soms dit natuurlijke gedrag zien. Een hond huilt bij het geluid van een piano, omdat het geluid lijkt op dat van een andere huilende hond. Ze proberen terug te huilen.