Ons teefje van 8 mnd schooit onder het eten. Ze bijt op speelgoed, slippers e.d. Ze heeft kauw speelgoed en we geven geen tussendoortjes. Wat te doen?

We kochten haar toen ze 12 weken oud was. Schooien deed ze toen al.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op een hondentraining gaan met je hond, leuk en leerzaam voor beiden. Daar leer je onder andere dat je consequent om moet gaan met de hond en hoe je iets af- of aan kunt leren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien heb je hier iets aan? Bedenk wel dat je het snelste en het beste resultaat boekt, als je daadwerkelijk de moeite neemt om met de hond op cursus te gaan.
http://www.goeievraag.nl/huis-tuin/huisdieren/vraag/209043/hond-erg-opdringerig-afleren-maanden
Ivana
8 jaar geleden
Crea, in het uitverkoren antwoord van jouw link staat te lezen : pak de hond bij het nekvel en breng haar terug naar haar kleedje. Dat is een heel slecht advies. Voor een hond is het vastpakken bij het nekvel zoiets als gedood worden en kan grote angst veroorzaken. Nooit doen dus.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat betekent : "Schooien onder het eten?"
Ivana
8 jaar geleden
@Jodokus: bédelen.

Antwoorden (1)

Iedere hond probeert het uiterste uit het leven te halen. Krijgt hij de kans dan zal hij zelfs op tafel klimmen als daar roastbeef ligt. Een hond kent geen verboden en restricties, die moeten hem worden bijgebracht om in onze maatschappij mee te kunnen draaien.

In de hondenwereld krijgen jonge honden pas de kans om te eten als de oudere, sterke honden hun buik vol hebben. Dat heeft een reden. De oudere honden moeten sterk genoeg blijven om te kunnen jagen en prooi te kunnen verzamelen.
Je zult dus nooit zien dat een jonge hond de prooi benadert voordat deze toestemming van de rest van de roedel heeft gekregen. Die toestemming krijgt hij pas als de rest verzadigd is.

Bij ons moet dat in de huiselijke kring ook zo zijn, daar voelt een jonge hond zich goed bij. (Een pup mag meer dan een jonge hond, ook in het wild. Er wordt meer toegelaten en minder op zijn kop gezeten) Bij 12 weken echter is er sprake van rangorde en hoort hij zich te gedragen.

Wees dus consequent en zet de jonge hond tijdens het eten in zijn bench of leg hem op zijn plaats, al dan niet aan de riem. Zet hem niet de kamer uit, want hij moet het wachten gewoon leren zonder te piepen of te blaffen. Corrigeer hem nooit met harde stem, want een harde stem is voor een jonge hond een bestraffing en staat gelijk aan terug-blaffen. Zolang hij de correctie niet begrijpt mag er niet gestraft worden, maar alleen duidelijk opgetreden.

Laat de hond weten wanneer de maaltijd is afgelopen en hij aan de beurt is. Bijvoorbeeld als de tafel wordt afgeruimd of de koffie als sluitstuk van de maaltijd op tafel komt. Dit zijn de momenten waarop je gebruik kunt maken van het feit dat een hond een gewoontedier is. Gewoonten zijn rustgevende zaken in een hondenleven. (Niet te verwarren met afwisseling van een hondenwandeling waar we vorige week een vraag over hadden)

Als je weinig van honden afweet is een cursus een must. Niet zozeer voor de hond, als wel voor de baas die inzicht moet verwerven in het gedrag van honden en waarom een hond leiding nodig heeft. Bovendien kan je op een cursus met iedere vraag aankomen waar je geen raad mee weet. Vroegtijdig ombuigen van slecht gedrag of liever het voorkomen hiervan, is beter dan over 4 jaar met een mormel te zitten die niet meer te hanteren is. En houdt goed in de gaten: het ligt aan de baas en niet aan de hond als het mis gaat.
Ivana
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Dikke +