Hoe kan ik het best een hond uitlaten?

Hallo mensen,

Ik loop met mijn hond altijd in het bos ( 30 min) het zelfde stukje met als hoogte punt een hondenzwemplas. Is het voor een hond vervelend om iedere x hetzelfde stukje te lopen?

Mvg, toon

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat het voor een hond helemaal niet vervelend is om elke keer hetzelfde rondje te lopen. Uit ervaring spreek ik van een hondje wat blij voorop loopt, heel regelmatig hetzelfde rondje. Hij weet wat hij kan verwachten, waar hij los mag en waar hij weer bij de baas moet komen. Afwisseling kan natuurlijk leuk zijn, maar volgens mij geen must. Wel is het voor de meeste honden belangrijk af en toe een echt lange wandeling te maken, zodat even alle energie eruit kan. Dit is ook onder andere afhankelijk van het ras

Wat fijn voor jouw hond, dat je deze vraag stelt! Het is niet goed, helemaal niet goed om iedere dag hetzelfde blokje om, straatje heen en weer of zoals in jouw geval dezelfde route te lopen. Wat het in jouw geval minder beroerd voor "woef" maakt is dat er een hoogtepunt is van zwemmen/spelen met andere honden in het water[!] en ook heel belangrijk : je loopt in het bos ... met alle bijzondere luchtjes die daar te vinden zijn! Kan het slechter : absoluut, menig hondje mag zich gelukkig prijzen als ze zo'n wandeling mogen maken elke dag... Kan het beter : ja, niet iedere dag dezelfde wandeling. Is er een andere route naar het bos en vervolgens in het bos? dat zou fijn zijn. Ook zou je af en toe "gewoon" een alternatieve wandeling [ hele andere kant op ] kunnen maken. Is interessanter voor de hond, geeft meer informatie [neus] en dus meer afleiding. Afleiding is prima, steeds hetzelfde "dodelijk" saai. Een en ander is ook afhankelijk van leeftijd / ras. Een 8 jarige chiuhuahua heeft andere behoeften dan een 2 jarige boxer / herder ;-)) Toegevoegd na 1 minuut: Mijn eigen hond vond het heerlijk om te rennen door weilanden en slootje te springen, ging meestal goed :-))

Nee, tuurlijk niet! Ze zijn al lang blij dat je ze uitlaat. Wat voor hond is het? Kleine hondjes hoef je maar 5 t/m 15 minuutjes uit te laten.

Ik sluit mij grotendeels aan bij het antwoord van Jodokus. Jarenlang moesten honden zich maar aanpassen aan de mensenwereld, en die wordt steeds drukker en stressvoller. Inmiddels is er gelukkig meer aandacht, voor wat de hond echt nodig heeft. Geestelijke uitdaging, verrijking. Je zult merken dat je hond het heerlijk vindt, om eens ergens anders nieuwe indrukken op te doen, andere geuren e.d. Persoonlijk vindt ik het zelf ook niet leuk om elke dag hetzelfde rondje te doen, dus gaan wij elke dag ergens anders lopen. Of naar het bos, of naar het parkje in de buurt, of naar het water. Zoekspelletjes vinden de meeste honden ook geweldig(snoepjes in en rond de boom zoeken bijv.) Dit heeft dus niets te maken met ras of grootte van de hond.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100