Is een klimhortensia giftig voor konijnen? En zijn er andere planten die giftig zijn voor konijnen?

Onze nieuwe konijnenren komt naast de klimhortensia. Kan dat geen kwaad (voor het konijn, niet voor de klimhortensia) qua giftigheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Wilde konijnen zullen niet eten van planten die voor hen giftig zijn, maar tamme konijnen zijn hun oerinstincten op eet-gebied kwijt.

Bijgevoegd een link met daarin een (heel groot) aantal voor konijnen schadelijke planten. De hortensia zelf staat er wel op, de klimhortensia niet, maar waarschijnlijk valt deze onder "hortensia"

http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

voor zover ik weet is de (klim)hortensia niet giftig. Ik heb daar nooit iets over gehoord en ik tuinier toch al 35 jaar. ikbezit ook klimhortensia's.
als je het niet vertrouwd adviseer ik je de onderkanten van de hortensia te snoeien, zodat er geen takken met bladeren meer zitten binnen het bereik van de konijnen. Als er voldoende voedsel aanbod is, beperken die zich waarschijnlijk toch alleen tot de lekkere hapjes en dat zijn de blaadjes, niet de houtige stengels.
omdat klimhortensia bloeien op 2 jarige takken zal hij dan aan de onderkant ook geen bloei vertonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de volgende site staat een hele lijst met planten die giftig zijn voor konijnen.
Daar zit ook de klimhortensia tussen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html , gek bij mij ook niet meer en alles afgezocht ook niet meer te vinden.
Dit is een nieuwe maar hier ontbreekt de Klimhortensia.
Mijn antwoord is geen garantie dat het altijd zo is, maar proeven met wilde giftige planten wezen uit dat de konijnen geen giftige planten lusten, ze zijn heel kieskeurig wat groenvoer betreft.
Misschien is er echter wel een uitzondering dat zijn de boterbloemen, deze giftige planten worden soms door gekweekte konijnen gegeten, nooit door wilde.
Hortensia's zijn zover ik weet niet giftig.