Waarom wordt mijn aquarium troebel van komkommer?

Ik heb een 60 liter aquarium.
Draait nu ruim 4 maanden.
Bijna dagelijks krijgen ze een schijfje komkommer, naast vlokvoer.
Dit gaat heel goed, black mollies, guppies en appelslakken zijn er gek op.

Nu las ik gister dat appelslakken geen planten eten, omdat ze te hard zouden zijn. Dat ze dus gek zijn op gekookte komkommer.
Ik vond dit wel vreemd, ik had de indruk dat ze wel van de rauwe komkommer aten.
Maar om ze extra te verwennen heb ik dus een komkommer schijfje 2 minuten gekookt.
Resultaat: vissen hadden geen interesse! En binnen een half uur werd het water wat wazig. Na een half uur ging 1 slak eropaf, maar ging na een paar minuutjes weer verder. Ik twijfelde om de komkommer er uit te halen, maar heb het helaas pas na een paar uur gedaan.
Het was ondertussen nog veel waziger geworden.

Voor de volgende keer weet ik nu dat ze veel liever rauw hebben.
Maar voor nu vraag ik me af hoe het water weer helder te krijgen.
Gister 2 liter ververst, maar heeft niets geholpen.
Vandaag is het iets minder wazig.
(Net 3 dagen geleden 30% water ververst, dus voor het troebel werd.
Filter was toen ook schoongemaakt.)
Vissen en slakken lijken er geen last van te hebben.
Als ik de helft van het water ververs, lijkt me dat nog maar de helft van het wazige te verhelpen, en grote belasting voor de vissen.
Zou het vanzelf over gaan?

Waarom wordt er op internet juist aanbevolen komkommer te koken?
Hier werkt het juist averechts.

Alvast bedankt voor de tips.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.9K

Het beste antwoord

Je geeft het antwoord in feite al zelf. Je aquariumdieren houden niet van de gekookte komkommer. Gekookte komkommer is zacht, en zal daardoor nog sneller uiteenvallen als rauwe komkommer. Omdat je dieren er niet van eten, valt het uit elkaar in het water, en zo krijg je troebel water
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor alle antwoorden. Het filter en echte planten zorgden ervoor dat het binnen 4 dagen weer helemaal helder werd.
Ik heb dus alleen afgewacht.
Ze krijgen voortaan weer rauwe komkommer.

Andere antwoorden (2)

Als iets niet vaak in de natuur voorkomt, kan dit nog Wel goed zijn. Alles moet immers uitgevonden worden. Ik kan me voorstellen dat gekookte komkommer wat losser is voor de slak.

Op de website in de bron kan je alles lezen over appelslakken. Wat mij opviel is dat je deze informatie het best erg letterlijk kan nemen; Wijk liever niet af van de Precieze richtlijnen. Elke beslissing heeft gevolgen!

Zo is een plak komkommer in de bak niet hetzelfde als kleine stukjes in de bak.
Ook vertroebelt je water als de slak teveel eet, volgens de website. Zo is er vast veel meer mogelijk.

Ik wens je veel succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry voor het bovenste stukje, dat was een reactie op het Zeer onnodige antwoord boven mij. Dat antwoord lijkt verwijderd. Dus niet meer van toepassing
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat kan verschillende oorzaken hebben. Mogelijk teveel vervuiling en bacteriesterfte of de verrotting van de komkommerresten zorgt voor groei van flagelaten of .....

Komkommer is dan ook heel vervuilend, zelfs ongekookte komkommer. In een goed draaiend aquarium zal het misschien goed gaan, maar vroeg of laat zorgt een kleine evenwichtsstoring ervoor dat het aquarium de vervuiling van de komkommer niet kan wegwerken en dat kan grote gevolgen hebben.

Mijn advies: laat komkommer achterwege en koop in de lfs een alternatief. Plantaardig vlokvoer of tabletten voor algeneters bijvoorbeeld.

De troebelheid kan zoals gezegd verschillende oorzaken hebben. Hoe dan ook zal je geduld moeten hebben tot het filter de toestand heeft hersteld. Alleen het feit dat je net voor het geven van de komkommer het filter hebt schoongemaakt baart me zorgen. Hoe maak je het filter schoon? Ben je jezelf ervan bewust dat je nooit het volledige filter mag schoonmaken maar telkens maar een deel ervan? En dat je het filter schoonmaken en het water verversen best niet op hetzelfde moment doet?

Mogelijk heeft een te grondige schoonmaakactie teveel van de reinigingsbacteriën doen verdwijnen en kan de extra vervuiling afkomstig van de komkommer door de resterende bacteriën niet worden weggewerkt en sterker nog: zijn ze daaraan ten onder gegaan. Hoewel ze daar toch snel genoeg van zouden moeten kunnen herstellen.

Dus stel je ook eens de vraag: is de komkommer wel de oorzaak? Is er niet nog iets anders veranderd?

Je verlichting bijvoorbeeld: wordt die geregeld met een timer? En zoja: ben je zeker dat je niet per ongeluk het filter mee op die timer hebt aangesloten?

Heb je bovendien wel echte planten in het aquarium staan? Zonee: zo snel mogelijk echte waterplanten in het aquarium zetten. Die zullen het grootste deel van de troebelheid misschien al in enkele uren kunnen wegwerken. Hou er rekening mee dat plantenverzorging ook weer een extra aandachtspuntje met zich meebrengt maar dat planten door hun 'zuiverende werking' bijna essentieel zijn voor het aquarium.

Hoe dan ook: test zeker het water eens op nitriet en ammoniak (en ook de pH, welke bepalend is voor hoe giftig nitriet en ammoniak precies zijn).

Kijk ook eens bij de bron, daar vind je in een tabelletje hoe groot het probleem is als je een combinatie van ammoniak en nitriet in het aquarium meet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties.
Het licht staat elke dag 8 uur aan, en nee, het filter zit los, dus draait 24 uur. Ik weet dat het beter is het water op een ander moment te verversen dan het filter verschonen. Maar dat werkt hier niet.
Als ik het filter uitzet, en eruit haal, komt er veel viezigheid onderuit.
Dus als ik dan alleen het filter schoonmaak, is m'n aquarium veel te vies.
Vandaar dat ik 2 keer per week 2 liter ververs, maar 1 keer per maand zowel het filter schoonmaak als 30 % water ververs.
Dan is het weer helemaal schoon.
Maar dit is dus al wel 5 keer prima gegaan.
Veel echte planten staan erin!
Geen algen te zien.
En ze krijgen dus al die tijd al minstens 5 keer per week een schijfje komkommer, enkele keer tomaat of gekookte broccoli.
Nooit wazig geweest.
Maar nu heel snel na die gekookte komkommer ging het mis.
Verrotting een half uur na het koken lijkt me wel erg snel, maar misschien toch wel de oorzaak.
Ik heb het nu rustig afgewacht, en het is nu gelukkig nog maar licht wazig. Het filter en de planten hebben hard gewerkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je kan ook een tijdje afwachten na het terug installeren van het filter zodat het filter de mechanische vervuiling weer uit het water kan filteren. Ergens is dit beter aangezien de eventueel hierin aanwezige reinigingsbacteriën zo terug naar het filter gaan. Test je je waterwaarden soms? Zoja: wat waren de laatste waarden?