Waarom blijft mijn ene hond automatisch wel bij me, en de ander niet?

de ene hond moet ik wel 100x roepen, maar de andere blijft altijd bij zonder dat ik hoef te roepen........

Toegevoegd na 3 minuten:
dit is diegene die altijd bij mij blijft zonder roepen

Toegevoegd na 4 minuten:
en de onderste moet ik altijd roepen......

Toegevoegd na 52 minuten:
de onderste is 10 jaar, en de bovenste is 9 maanden

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lol @ de bovenste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt super mooie leuke doggies! :-D

Antwoorden (5)

Omdat de twee honden een verschillend karakter hebben!

Toegevoegd na 1 minuut:
De ene hond is eigenwijs, ondernemend en zelfstandig, terwijl de andere kiest voor veiligheid en aanhankelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een verschillend karakter inderdaad,wat ervoor zorgt dat de ene hond misschien wat onzeker is over de omgeving en daarom meer bij jouw blijft en de ander is wat actiever en brutaler.Het zou ook kunnen dat de gene die steeds wegloopt meer aandacht nodig heeft(Of dat hij dat denkt te verdienen;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorzaken zijn zoals boven reeds vermeld. Je kunt echter die tweede hond ook zover krijgen dat hij bij je blijft lopen, maar dat vereist veel training. Het wordt voor de tweede hond dan het opvolgen van een commando: gehoorzamen omdat de leider dat wil. Het is dan niet zozeer een uit hemzelf voortkomend verlangen.
Als hij echter lang genoeg en vaak genoeg naast je blijft lopen ten gevolge van een gegeven commando, wordt het ook voor hem een ingesleten gewoonte.
Geduld en een goede verhouding tussen "vrij" en "naast" of "volg" zal hier beslist helpen.
Ivana
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
Nu je je vraag hebt uitgebreidt, is het duidelijk dat hier weinig of niets meer aan te doen is. Een hond van 10 jaar valt misschien nog iets te leren als hijzelf er mee gebaat is, maar dit commando krijg je er niet meer in.
Bij een volgende hond gelijk beginnen met trainen.
De hond die bij jou blijft stelt zich automatisch onderdanig op t.o.v. jou. De andere is dominanter. Hij denkt wellicht dat hij de roedelleider is.

Je kunt hem trainen door hem heel kort aan de lijn naast je te laten lopen. Regelmatig contact maken tijdens het wandelen en hem belonen als hij netjes naast je loopt.
Krijgt hij neigingen om er vandoor te gaan, geef je een korte ruk aan de lijn en zegt 'naast'. Als hij weer naast blijft lopen, belonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan verschillende redenen hebben. Zowieso het ras verschil. Verschil in leeftijd, in de zin van, wat heeft de hond tot nu toe geleerd? (bijv. ik hoef toch niet meteen te komen, ze blijft mij toch wel roepen, ook na 100 keer!) En het verschil in jacht instinct. De ene hond is van natura eigenzinniger dan de ander, en heeft meer jacht instinct. Ik weet ook niet of je die van 10 jaar al vanaf pup af aan hebt? Die van 9 maanden is natuurlijk een stuk jonger. En jong geleerd is natuurlijk oud gedaan. Het is van nature ook een ras wat gefokt is als 'gezelschapshond'. Dus zijn er ook hele andere eigenschappen geselecteerd. Als je een hond van jongs af aan, aanleert dat bij je komen iets goed, leuks, positiefs betekent, dan zal zo'n hond sneller bij je komen.

Ik heb 2 jacht honden, en zij komen allebei niet altijd als ik hen roep. Na 3 jaar intensief trainen, heb ik ze toch kunnen leren dat HIER komen, ook betekent NU hier komen, geen smoesjes, geen excuses. Ik probeerde het eerst ook op de lieve geduldige manier. Maar dat hielp dus echt voor geen meter. Ik leerde al snel dat mijn ras behoorlijk wat duidelijkheid, en conseqentheid nodig heeft. Beetje strengheid, maar zonder echt hard op de hand te zijn. Dat hielp wel. Behalve..... als ze een konijn spotten. Dan is het dikke meloenen in die oren en weg zijn ze. Dat is er met een traininkje niet uit te krijgen, dat zit gewoon in de aard van het beestje. En daar hou ik ook rekening mee.

Ik weet niet in hoeverre jouw 'eigenwijze' hond jacht instinct heeft. Maar misschien moet je je ook eens afvragen of je wel leuk genoeg bent om naar toe te komen (door de ogen van de hond kijkend), of anders niet duidelijk genoeg bent tegen je hond. Een hond moet leren dat jij de baas bent. Altijd en overal. Dus als jij zegt dat ie naar jou moet komen, dan moet ie naar jou komen. In elke situatie. En in hoeverre je natuurlijk overwicht over die hond hebt. En als een hond jou helemaal het einde van de wereld vind, zal deze het wel uit zijn hoofd laten om te wachten met komen.

Je moet misschien ook oppassen of je 2e hond het niet meteen komen als je roept misschien gaat overnemen. Vaak is het zo dat de 2e hond dingen gaat overnemen van de 1e.

Al met al is het dus afhankelijk van vele dingen waarom de een wel bij je blijft en de ander niet. Veel dingen liggen aan jezelf. En een klein beetje aan de aard van de hond.