Wat zijn de geschikte tuindieren voor groenten-, fruit- en tuinafval?

Ik heb bergen afval zoals appelsienen, sla, ananas, witloof, wortelen, komkommers, bananen,... Ik zou deze graag aan een kleinvee geven dat niet te veel lawaai maakt en weinig plaats inneemt (+- 20m²)
Welk dier zou ik hier voor in mijn tuin kunnen plaatsen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
Waarom heb je zoveel afval? Gooi je zoveel voedsel weg dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met zo veel voedsel red je het niet met 20 m2. Je kunt er zowat een kudde koeien van onderhouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kun je er een kinderboerderij er niet blij mee maken?
20 m2 is weinig ruimte en dan ook nog tuin?
flyingcrow
8 jaar geleden
Volgens mij zijn sinaasappel-en banananenschillen en ook aardappelschillen van niet biologische oorsprong niet eetbaar voor dieren omdat er allerlei dingen opgespoten zijn om ze langer goed te houden,ook mogen ze niet op een composthoop.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Aardappelschillen kan je toch gewoon aan geiten voeren?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ook rabarber bladeren zijn voor een geit giftig.
Ritsuka
8 jaar geleden
in elk geval niet zomaar zelf gaan voeren bij een kinderboerderij. Veel dieren daar worden ziek en/of dik, omdat ze alles eten wat gegeven word.
flyingcrow
8 jaar geleden
HeerVoldemort,Biologische aardappelschillen wel, maar gewone daar hebben ze een groeiremmer opgedaan tegen scheutvorming,lijkt mij niet zo goed voor de geiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is het niet de omgekeerde redenatie om één of meer levende wezens in huis / tuin te halen alleen om van je afval af te komen?

Antwoorden (2)

Er zijn tegenwoordig hele leuke hobby varkens- mini varkens, die dit alles heel graag lusten, alleen de schillen van de appelsienen niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vroeger ging toch alles naar de varkens op de boerderij? Werd het toch met paard en wagen opgehaald?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik dacht ook gelijk aan zo'n varken, of een hangbuikzwijntje. Kijk even hoeveel afval je hebt, en of dat niet teveel is voor een varken. Dan mogelijk twee aanschaffen (vinden ze zelf vast ook gezelliger!)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodokus, ja toen had je de schillenboer, nam ook oud brood mee, alles ging in een grote ketel, water er bij vuur er onder tot het een brei was
Die brei ging naar de varkens.
Een geit lijkt me ook wel wat.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk een geit, maar dat is zielig, moet je er toch 2 nemen?