Kun je tuin boomschors ook gebruiken in de kooi van je tamme rat als bodembedekker?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vond namelijk tuin boomschors in de schuur en omdat ik laats in Duitsland boomschors had gekocht speciaal voor knaagdieren. Vroeg ik me af of er in tuin boomschors schadelijke stoffen zitten voor tamme ratten

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.5K
Ritsuka
8 jaar geleden
in je hoofdvraag heb je het over rat in enkelvoud. Je hebt toch wel 2 of meer ratten? Ratten zijn groepsdieren, en gaan dood van eenzaamheid als je ze alleen houd.
Rieneke1
8 jaar geleden
Plus voor je reactie Ritsuka.

Antwoorden (1)

Het is niet geschikt als bodembedekker.
Op boomschors zitten waarschijnlijk allerlei beestjes, dan hebben je ratten straks ineens mijt of iets dergelijks. Lijkt mij dat het snel gaat stinken, urine trekt hier snel in.

Je zou er wel een stuk boom in kunnen doen zodat ze er op kunnen klimmen, maar dit mag alleen als het wilgentakken of fruitboomtakken zijn. Ratten knagen dit namelijk aan, en bovengenoemde takken zijn niet giftig voor ze.
En voor je een tak of iets dergelijks er in doet, moet je dit eerst minstens 24 uur in de vriezer doen, of in de oven drogen, om te zorgen dat eventuele beestjes dood zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb zelf Back2Nature als bodembedekker, dit zijn samengeperste papierkorrels, ziet er uit als bix, en absorbeert heel goed geurtjes.
Je kunt ook iets als hennepvezels gebruiken, of fleece als je ratjes goed zindelijk zijn.
Absoluut geen zaagsel, maar dat weet je hopelijk wel.

Toegevoegd na 1 uur:
Toevoeging van Rieneke1 uit reacties: boomschors kan ook schimmels bevatten. En ratten hebben gevoelige longen.
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Dikke plus! Ik zou trouwens ook bang zijn voor schimmels, en dat bij ratten met hun gevoelige longetjes.
Ritsuka
8 jaar geleden
ja, nog niet eens aan gedacht, ik voeg het even toe.
Bedankt.