Welke emoties die mensen kennen(verdiet, schaamte, vreugde, hoop etc) voelt een dier ook en hoe uit zich dit?

Ik vraag me vooral af hoe je kunt weten dat het dier deze emotie voelt en of het niet een interpretatie is die de mensen eraan geven vanuit de neging een dier te personificeren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Verdriet om het doodgaan van een kind of familielid kennen dieren wel degelijk - olifanten en gorilla's treuren, dat is bekend. En als je 'vreugde' wilt zien moet je vooral eens gaan kijken, als de koeien na een winter-op-stal weer voor het eerst naar buiten mogen, en de wei in....

Maar voor emoties als 'schaamte' of 'hoop' is een je verplaatsen in een ander of in de toekomst nodig, en dit besef is er voor de meeste dieren niet : die leven volledig in het hier-en-nu.
Dat zie je bijv. bij honden, waarvan een poot geamputeerd moet worden na bijv. een auto-ongeluk. Eerst hebben ze pijn, maar er was dus geen tijd van 'géén-pijn', en geen hoop op 'straks geen pijn meer'. En na de amputatie weten ze niet, dat ze vroeger 4 poten hadden, en rennen net zo hard op hun 3 poten door de wereld.

Het is het nastreven voor ons mensen waard, vind ik.
Want aan het verleden kan je niets meer veranderen en je kunt het niet terughalen, en hoe je toekomst wordt is volledig onbekend. Veel spanningen, frustratie en bitterheid zou een mens kunnen voorkomen, door genoeg te hebben aan en blij te zijn met alleen het hier-en-nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ivana
13 jaar geleden
+1 Goed antwoord Nieuwsgierig! Je toevoeging aan de mensheid gericht, is ook waardevol.
Ik zou die motivatie voor die - 1 wel eens willen horen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iemand, die juist graag wil lezen, dat dieren hopen op een beter morgen, hun baasje verschrikkelijk van minuut-tot-minuut missen, verdrietig zijn als ze de regen inmoeten, of meer van het ene jong houden dan van het andere in hun worp, of zich kapot schamen als ze het behang van de muren hebben afgekrabd....??
Rieneke1
13 jaar geleden
ook van mij een dikke plus.

Andere antwoorden (11)

Het is onwaarschijnlijk dat dieren deze emoties kennen.

Voor deze emoties is een zelfbewustzijn nodig, welke bij zeer weinig dieren is vastgesteld. De enige dieren waar ik het van weet dat ze zelfbewustzijn hebben zijn dolfijnen en mensapen.

Het idee dat dieren een emotie gelijk de onze zouden hebben is leuk, en makkelijk: Je ziet een bepaalde gedragsuiting, en hangt er een emotie aan die je kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben geneigd te zeggen, dat een dier verdriet en vreugde kan uitbeelden, wat die dan voelt, weet ik niet. Schaamte en hoop etc. gaat me té ver, daar is meer voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in Egypte gehoord dat als kamelen of dromedarissen (ik haal ze altijd door elkaar) paren, en de mensen zien dat dat ze dan niet meer zullen eten of drinken en dan sterven. Dus waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet zeker dat een dier ook emotie kan voelen.
In ieder geval honden wel.
Sorry ik kan het niet uitdrukken maar ik kan aan mijn honden zien of zij zich schamen of als ze hoop hebben op iets.
Als je naar mijn mening een hond neemt moet je zelf ook hond worden om er mee om te gaan.
Dat wil niet zeggen dat je moet gaan blaffen maar het doen en laten van een hond proberen te begrijpen.
Na enkele jaren kom je er vanzelf achter wat een hond in verschillende situaties doet.
Mijn man heeft zijn hele leven al honden gehad en kan wat ik weet elke hond aanvoelen.
agressief of niet maar hij word ze de baas ,en na enkele dagen kan hij ook precies zeggen wat een hond op dat moment voelt.
Ik heb veel van mijn man geleerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik naar de hond kijk, dan kan ik vreugde (kwispelen), verdriet, boosheid en angst herkennen.
Schaamte ook wel (na een flinke correctie van de baas).

Als een mens verdriet heeft, dan zie je dat niet alleen aan het huilen en de tranen. Zijn blik wordt anders, zijn uitstraling. Ook bij dieren zul je op dit niveau naar het dier moeten kijken. En waarschijnlijk nog veel nauwkeuriger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond voelt zeker verdriet,teleurstelling,blijdschap,kan goed manipuleren.Mijn hond gaat als ik met hem wandel en ik wil richting huiswaarts heel even de andere richting op kijken en blijft mij verwachtingsvol aankijken.Na mijn''vooruit dan maar''begint hij vrolik te kwispelen,de blik in zijn ogen verandert en dat is heel duidelijk te zien.Ook heeft een hond een duidelijk gevoel van welbehagen.Kijk maar naar de foto.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het hondje op de bovenste fot leeft niet meer.Hij was 14 jaar bij ons.Na zijn dood heeft ons andere hondje dagenlang gejammerd en ze was duidelijk ongelukkig.Daarom hebben we voor haar een nieuw maatje gekocht.Blackie(onderste foto)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedrag, dat beloont wordt, zal een hond herhalen : het is een pure opportunist.....wil je luchtbel niet kapotblazen, hoor, maar wij vermenselijken de emoties van onze huisdieren altijd : een menselijke eigenschap. Zelfs een boom die omgekapt wordt, vinden sommige mensen 'zielig', of een auto inruilen na jarenlange trouwe dienst als 'verraad'.
En zo betekent jouw 'welbehagen' , dat het dier zich veilig weet....geen waarde-oordeel als 'welbehagen'. Sorry, hoor, maar daar gaat deze vraag over : gevoelens die mensen hebben, en of dieren die ook hebben....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond heeft zeker gevoelens.Ik ben van kindsaf opgegroeid met honden en je kunt veel gevoelens in hun ogen lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is mijn eigen persoonlijke opvatting met respekt voor jou zienswijze.
Als het baasje van de hond overlijdt, kan de hond, dagen lang janken, dus verdriet.

Als ik mijn hond getrimd heb, kruip hij weg, omdat hij weet, dat hij er anders uit ziet en hij het verschrikkelijk vindt, zo kaal te zijn, dus schaamte.

Als je een hond vertelt dat je gaat wandelen met ze, zijn ze verschikkelijk blij, dus vreugde.

Als ik koffie inschenk, weet de hond, dat er ook een koekjestrommel komt, hij gaat vast mooi zitten en kijkt vol verwachting wat er gebeurt, dus hoop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel dieren kennen dezelfde emoties als de mens.

Vooral angst is een belangrijke, maar ook verdriet en vreugde wordt geuit.

Schaamte zoals wij hem kennen, kennen dieren denk ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan. Een kat bv kan ook sterven van heimwee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hond kent angst: verlatings-angst komt veel voor als een hond niet zeer langzaam en in fases is geleerd een paar uur alleen te blijven.

Als het maatje van een hond sterft, kan het ook zijn dat de hond in plaats van verdriet angst voelt. Die angst komt voort uit het wegvallen van de "dominantere" kameraad, waardoor onzekerheid (dus angst) ontstaat. Dit wordt vaak voor verdriet aan gezien.
Verdriet heeft in dit geval ook te maken met de verandering in roedelstructuur, waardoor oudere honden kunnen wegkwijnen, omdat ze zich niet meer kunnen aanpassen aan de gewijzigde situatie.

Omdat een hond niet het verschil weet tussen goed en kwaad, die begrippen kent hij niet, zal de hond ook geen schaamte kennen. Schaamte over een foute daad dus.
Wel zal hij eventueel gedrukt overkomen, omdat hij uit ervaring weet dat de baas in bepaalde situaties afkeuring uit door een boos woord of andere straf. Dit heeft uiteraard niets te maken met het begrip goed of kwaad.

Vreugde is gebaseerd op ervaring. Als de baas de bal pakt, gaat er iets leuks gebeuren. Als ik de pensbotjes ruik, krijg ik er meestal wel een. Door alvast braaf te gaan zitten (want dat werkt meestal: ervaring) wordt hoop geuit.

Probeer bij emoties dus te denken vanuit de wereld van de hond. De emoties zijn aanwezig, maar vanuit een andere dan menselijke grond.
Ivana
13 jaar geleden
Dieren kunnen ook verlaten of eenzaam zijn.