Wat is een gemiddelde grote van een kippennachthok?

Wij willen binnenkort krielkippen gaan houden. We weten nog niet hoeveel. Ons grondoppervlakte is 1x3m en het nachthok willen we als een soort verdieping.
Ik had een soort schets gemaakt van het nachthok wat ik in gedachte had, is dit voldoende of te klein?

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel kippen zouden er in dit hok kunnen? Ik heb het dan over krielkippen (wyandotte misschien)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Als het nachthok alleen bestemd is om je kippen in te laten overnachten geldt als enige eis dat ze allemaal op stok kunnen gaan. Kippen slapen het liefst op een verhoging vanwege de instinctieve angst voor grondroofdieren. Je moet dus voldoende stokruimte scheppen om ze allemaal een plekje te geven. Meer is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hallo MaartenVerrips, Het is inderdaad de bedoeling dat ze er in overnachten. (Zou niet weten wat ze er anders nog meer kunnen doen?)
Aangezien ik onder het hok nog een zandgedeelte wil maken had ik het als volgt in gedachte:
Dak. 130cm
Zitstok. 90cm
Boden nachthok. 45cm
Grond/zand. 0cm
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet zo niet uit mijn hoofd hoe breed een krielkip is maar dat weet je zelf waarschijnlijk wel. Neem je zitstok en bepaal hoeveel kippen daarop passen zonder dat ze elkaar verdringen. Ze kruipen wel vaak tegen elkaar maar neem een centimeter of wat marge. Of het verstandig is om onder de zitstok nog een 'verdieping' te maken weet ik niet. Je hebt dan kans dat sommige kippen daar gaan slapen en door de anderen bepoept worden. Eén verdieping met slaapgelegenheid lijkt me het beste.