wie weet of een platy vis kan stoppen met haar bevalling en later door kan gaan?

Mijn Platy heeft 3 dagen geleden 1 jong geworpen, en nu dus al dagen niets meer. Wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Hangt er vanaf hoe je 'bevalling' definieert.

In jou geval heeft ze waarschijnlijk meerdere jongen geworpen en heeft er eentje het overleefd (lees: niet opgegeten door moeder).

Wel is het zo dat een platyvrouwtje bij het paren het zaad van het mannetje kan opslaan om zichzelf meerdere keren mee te bevruchten. Dat is de reden dat indien men wil kweken met levendbarenden men adviseert om vader met dochter te laten paren. Naast het feit dat maagdelijke platy's gewilliger zijn om te paren is men dan zeker dat de volgende worp van deze paring afkomstig is.

Om meerdere jongen over te houden zorg je er best voor dat ze zich kunnen verstoppen voor de moeder om zo hun overlevingskansen te vergroten. Zorg voor dichte beplanting aan het oppervlak waar de moeder kan gaan bevallen.