Mijn kat van 1 heeft ontstoken tandvlees en krijgt volgende week gebitsreiniging. Hoe vaak komt het voor dat er kiezen worden getrokken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een groot deel van de katten ouder dan een jaar of 2 lijdt aan ontstekingen aan het tandvlees, alleen de mate van ontsteking verschilt.
Soms is de hele bek aangetast (stomatitis).
Het verdient ook zeker aanbeveling jonge katjes al te wennen aan het tandenpoetsen (met speciale tandpasta voor katten).
De oorzaak van deze ontstekingen kunnen verschillend zijn: vorming van plak, ziektes, virussen enz.
Bij een kat jonger dan een jaar zal het vermoedelijk bij een uitgebreide schoonmaakbeurt blijven.
In ernstige gevallen wordt echter bij oudere katten vaak het hele gebit verwijderd, muv de hoektanden als dat mogelijk is.
Deze katten kunnen hier enorm van opknappen, en eten na herstel vaak weer gewoon brokjes.
Ook forl kan een reden zijn om kiezen te trekken: hierbij breekt het tandbot vaak onzichtbaar af.
Katten kunnen pijn goed verbergen helaas: veel katten hebben pijn in de bek zonder dat de eigenaar er erg in heeft.
Al met al is kiezen trekken dus iets wat regelmatig nodig is bij katten.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 @julia862 mijn oudere kat eet enkel brokjes, en at ze ook volop en met veel smaak, terwijl aan de hand van een check up toch bleek dat er 2 kiesjes getrokken moesten worden.
Ivana
9 jaar geleden
Ik ging echt uit van mijn 6 raskatten waar ik nog nooit (altijd contrôle bij de dierenarts) tandvlees- en tandproblemen mee gehad heb. Ze kregen wel veel rauw vlees, maar aan tandenpoetsen doe ik niet, ook bij de hond niet. De hond is nu 8 en heeft hagelwitte tanden zonder een smetje tandplak. (Maar die poetst haar eigen tanden met fruitboom- en wilgentakken.)
Rieneke1
9 jaar geleden
Rauw vlees geven scheelt zeker een jas, en is aan te bevelen, maar is helaas niet het hele verhaal.