Wat is een stevig en veilig tuigje voor de fret?

Een stevig tuigje, die niet in de huid snijdt maar ook veilig is en geen losse onderdelen heeft waardoor hij ergens achter zou kunnen blijven haken/hangen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij de dierenwinkel verkopen ze gewone suede tuigjes voor fretten (of wellicht voor katten, maar voor fretten zijn ze perfect) die uitstekend hun werk doen.
Je maakt het ene riempje om het halsje vast, en het andere om het borstje achter de voorpootjes. Niet ál te los trouwens, want het zijn slanke, flexibele, dunne diertjes die zich met een beetje moeite nog wel eens uit hun tuigje weten te werken, en als je dan een fret hebt die slecht luistert, heb je een probleem.

Mijn ervaring is trouwens dat een goed getrainde fret ook zonder tuigje gewoon achter je blijft lopen, hoor. Een meter of 5, 6, zodat hij je goed kan zien. Niet zo handig in een drukke stad inderdaad, maar daar kun je ze sowieso beter op de arm nemen.

Je kunt ook een soort 'jasje' naaien van stof of leer met een stevige klittenbandsluiting of haakjes en oogjes (rits is met een vachtje niet zo handig) en daar een tuigje aan bevestigen. Dan is de kans op 'blijven hangen' (wat niet zo gauw gebeurd, want je bent er bij en laat hem niet zelf aan een tuigje in de tuin struinen) minimaal, en ook ontsnappen is dan bijna onmogelijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ook speciale frettentuigjes in de handel tegenwoordig zie ik, maar die werken volgens het zelfde principe als de kattentuigjes die ik altijd gebruikte.