Kan je hooi voor konijnen vervangen door gras?

Ze zeggen dat konijnen ongeveer zichzelf aan hooi eten per dag, onze konijnen eten wel hooi, maar niet zo veel. Ze eten wel veel gras, is dat een soort vervanger dan?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.3K
Ivana
9 jaar geleden
Hooi IS gedroogd gras. Dus duidelijk dat ze ook ongedroogd hooi=gras eten.
Wel zorgen dat het gras niet nat is en niet is gesneden langs de autoweg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal juist.
Vers gras bevat teveel water.
Zo nu en dan een beetje om hem te verwennen kan volgens mij geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat eten wilde konijnen?
Ik neem aan dat ze hun gras niet eerst laten drogen voor het eten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze wonen in de tuin en mogen overdag dus gewoon gras in de tuin eten (ze mogen in de hele tuin)

Het beste antwoord

Hooi kan gras als voedsel voor konijnen niet vervangen. Hooi is belangrijk om de spijsvertering te bevorderen, gras is als voedingsstof belangrijk. Naast gras zijn er veel andere voedingsstoffen beschikbaar (ook in korrelvorm) maar de rol van hooi kunnen die niet vervangen. Laat de zaken zoals je die beschrijft dus maar gerust zoals ze zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, gras kan hooi niet vervangen. Al vinden veel konijnen gras ontzettend lekker

In hooi zit meer ruwe celstof dan gras, ruwe celstof is nodig om zijn darmen in beweging te houden. De darmen van een konijn moeten in beweging blijven, als deze stil komen te liggen kan er gasvorming ontstaan en het konijn dood gaan. Daarnaast is hooi goed voor de tanden en kiezen, omdat ze hier veel op moeten kauwen slijten de tanden en kiezen (de tanden en kiezen van een konijn groeien hun hele leven) zo voorkom je dat er geen pijnlijke haakjes kunnen ontstaan. Het is daarom belangrijk dat je konijn onbeperkt vers hooi tot zijn beschikking heeft.

Gras kun je beter onder verdelen onder groenvoer en is ook goed voor een konijn. Let wel op laat een konijn langzaam wennen aan gras omdat hij anders last kan krijgen van diaree. Geef hem eerst een paar sprietjes en bouw het langzaam op. Als je je konijn in een ren wil zetten in het voorjaar, is het verstandig het gras 1 a 2 keer te maaien voor je hem in de ren zet. Dit omdat dit gras erg eiwitrijk is en kan daarom ook weer voor darmproblemen veroorzaken. Tuurlijk moet het gras ook schoon zijn, niet behandeld zijn met pesticide en kalk het liefst ook niet besmet zijn door andere dieren in verband met worm besmetting.

Een konijn mag ongeveer 50 tot 100 gram per kilo gram konijn hebben (dus als je konijn 1kg is mag hij 50 tot 100 gram groenvoer hebben).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je konijn kan flink diarree krijgen als je hem te veel geeft, maar laat je niet te veel afschrikken. Als dieren, ook konijnen, zich niet goed voelen trekken ze vaak zelf al aan de rem en gaan ze soms zelf al meer hooi eten. Pas wel op met evt konijnen snoepjes ed. Anders wordt je konijn moddervet.