ik wil een mannetje voor mijn hamster maar kunnen ze bij elkaar? en als ik dan kleintjes heb kan ik er dan 1 houden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K
Rieneke1
9 jaar geleden
http://www.licg.nl/kk/dieren/zoogdieren/hamster.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo zijn er meer sites, maar ik vind nergens echt goeie antwoorden. Ik denk dat je het 't beste in een dierenwinkel kan vragen. Daar weten ze het vast wel
Rieneke1
9 jaar geleden
Martinm, je hebt een hogere dunk van de kennis van personeel in een DSZ dan ik, en deze site zie ik als erg betrouwbaar.
Ritsuka
9 jaar geleden
wat ga je met de rest van de kleintjes doen? er zitten al zoveel dieren in winkels en opvang
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fok niet nog meer huisdieren. De opvang en asiels zitten al overvol met dieren die geen baasje hebben!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pas op dat geen mannetje als jong houdt, hij dekt rustig zijn eigen moeder!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beter een mannetje houden die z'n eigen moeder dekt dan een vrouwtje houden dat dan nog eens gedekt kan worden door haar vader.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@martinm
in een dierenwinkel denkt men aan de kassa, en in 2e instantie pas aan de dieren.
laatste wat ik zou doen is blindelings vertrouwen op de info die men geeft bij een dierenwinkel zolang er nog hamsterwatten, konijnenlikstenen, vissenkommen in de schappen staan en het personeel gekker is met de omzet dan met de dieren die ze verkopen. (het is handel)

Antwoorden (2)

De meeste hamstersoorten zijn solitair levende dieren en doe je ze geen plezier om ze samen te zetten. (De Roborovski dwerghamster is een van de hamster soorten die wel in groepjes kan leven)

Als je dit al van plan ben moet je ze echt aan elkaar laten wennen. En dit proces kan weken in beslag nemen.

Hou er ook rekening mee dat een hamster meerdere jonge krijgt en niet, maar een. Weet je al wat je met de rest wilt gaan doen, de meest hamsters enige al in de ellende omdat mensen ze impulsief aanschaffen of eindige ze als slangenvoer.

Zoals ik al zei de meeste hamsters zijn solitair levende dieren, dus het jong in het hok houden is ook niet verstandig. Net als de man, die je een aantal dagen/ weekjes na de bevalling weg moet halen bij de vrouw. Doe je dit niet, dan word het knokken en kunnen ze elkaar behoorlijk verwonden.

Eer voor gij begint.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hamsters zijn groepsdieren in tegenstelling tot wat vaak wordt beweert en je doet er dus goed aan een soortgenootje voor je hamster te zoeken, je zal hen er een groot plezier mee doen want eigenlijk schiet je ze tekort door ze alleen te houden. Let er wel op dat je ze op de goede manier aan elkaar voorstelt. Dat wil zeggen: op neutraal terrein waar geen van beiden een territorium kan claimen. (het claimen van een territorium is waar het bij hamsters het vaakst mis gaat en waardoor de fabel is ontstaan dat het dieren zijn die je beter niet samen houdt). Ook achteraf mag geen van beiden een territorium kunnen claimen dus wanneer je ze terug in het hamsterverblijf zet, zorg er dan voor dat je dit goed hebt schoongemaakt zodat het vrij is van geurtjes.

Dan heb je drie mogelijkheden:

1. Je neemt gewoon een vrouwtje erbij dan heb je ook het risico niet op kleintjes en heb je achteraf geen gedoe.
2. Je wilt toch kweken, zorg er dan voor dat er een adres is waar je met de kleintjes heen kan, informeer dit van te voren. Van de kleintjes kan je houden welke je wilt zolang je er plaats voor hebt en je het werk ziet zitten. (denk er aan: kleintjes houden is nog meer hamsters die voor een nieuwe generatie kunnen zorgen dus nog meer adressen nodig waar je regelmatig met kleintjes heen kan).
3. Je wilt wel kweken maar 'slechts' eenmalig en je wilt wel kleintjes kunnen houden: wacht na de eerste worp dan tot de kleintjes groot genoeg zijn dat je het geslacht kan zien en zet dan een zoontje met de vader apart en een dochter met de moeder. Goed mogelijk dat vader en moeder dan al weer aan hun volgende nestje begonnen zijn, dus die doe je dan weg met de rest.

Toegevoegd na 38 seconden:
Correctie: moest zijn: "De meeste hamstersoorten zijn groepsdieren"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat is jouw bron? Ik heb al te vaak meegemaakt bij mensen die dit was verteld dat de hamsters elkaar doodvechten. Mijn ervaring zegt dat dit antwoord niet juist is. Daarnaast leven hamsters in het wild solitair en niet in groepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb toen ik met hamsters begon een boek gekocht van Judith Lissenberg, zij schrijft voor vakbladen over o.a. kleine knaagdieren. Zij schrijft dat je de meeste dwerghamsters (chinese uitgezonderd) een plezier doet door hen in groep te houden. Met mijn ervaring kan ik dat alleen maar bevestigen. Ik heb hier zelf veel gekweekt met dwerghamsters en heb op een topmoment zelfs met 50 dwerghamsters gezeten in een aantal groepen. Soms vechten ze met elkaar maar dat is eerder uitzondering dan regel en mits goed opgevolgd blijft dat goed onder controle. Dus als je hamsters vechten ligt dat niet aan de hamsters zelf maar wel aan het baasje. Als het baasje hamsters wilt houden moet hij goed voor de hamsters zorgen, dat wil dus niet zeggen: er maar 1 houden om te voorkomen dat er meerdere zouden gaan vechten. Dat wil wel zeggen: ze in een groepje (van minstens 2) houden zodat ook aan deze behoefte voldaan wordt en ervoor zorgen dat je dit op de goede manier aanpakt. Als dit op de goede manier wordt aangepakt is de kans dat ze gaan vechten even groot als de kans dat je zelf met je gezinsleden zou gaan vechten, en zeg nu zelf: je gaat toch ook niet alleen wonen om die kleine kans te voorkomen? Helaas is de algemene mening over dwerghamsters dat je ze beter alleen kan houden en helaas is deze mening het gevolg van de onkunde van de meeste dwerghamsterhouders. Mijn ervaring leert mij dat de waarheid anders is. En door met 50 dwerghamsters gekweekt te hebben mag ik wel zeggen dat ik behoorlijk wat ervaring heb.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hamsters vechten idd vaak tot de dood erop volgt.
toch is het mogelijk om in een grote ruimte meerdere hamsters te houden.
karakter speelt ook mee, en meer nog de ervaring van de eigenaar. kan helaas niet plussen, maar vind het een prima antwoord. helaas doet men nog steeds 1 enkel hamster in een veel te klein hok, en geeft men bij de dierenwinkel ook veelal info die of niet klopt, of bij lange na niet volledig is.