Wat te doen als je katten van de plant eten?

Mijn katten eten van mijn nieuwe planten.
Normaal gesproken zet ik de planten wat hoger neer, maar er moet toch een manier zijn om ze er niet aan te laten knagen?
Mijn katten komen niet buiten, kan dit een reden zijn van hun geknabbel?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
9 jaar geleden
wel oppassen, veel planten zijn giftig voor katten.
kun je ze geen kattengras geven?

Het beste antwoord

Je zou als alternatief gazonzaad kunnen zaaien in een pot aarde, dat is malser en beter dan het kattengras, wat vrij scherp is.
Vaak eten katten ook groen omdat ze een haarbal kwijt moeten. Het scheelt al heel veel als je ze dagelijks wat soft malt pasta geeft van Gimpet.
Dit zorgt voor een goede passage, en de meeste katten vinden het heerlijk.

Voorlopig zou ik echter de planten toch nog maar even onbereikbaar neerzetten.
Rieneke1
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Elke plant, zelfs (katten)gras, heeft in het maagdarmstelsel van uw kat een irriterende werking waardoor het dier kan gaan braken. Toch zal je kat als hij de kans krijgt graag aan gras blijven knabbelen. Als er geen gras is, wendt hij zich tot andere, minder geschikte planten. Hij zoekt bij voorkeur malse stelen en blaadjes uit en maakt geen uitzondering voor giftige planten. Vooral de Dieffenbachia is levensgevaarlijk voor de kat.
Verwijder alle mogelijk gevaarlijke kamerplanten in huis om elk onnodig risico te voorkomen. Vooral kittens en katten die niet buiten komen, lopen extra gevaar.
fremar
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Hun maag is om te beginnen al geïrriteerd, daarom eten ze groen, om te kunnen braken.
Mijn katten doen dat ook
ik kan vrijwel geen enkele plant houden ( die ik eigenlijk wil )
hun voorkeur gaat uit naar ficus en graslelie maar ook van die areca-achtige planten laten ze niet staan, beaucarnea, tulpen, rozen, ... moeten eraan geloven

wel laten ze sanseveria, aronskelken, orchideeën en scindapsus ( lijkt het toch op ) staan.
En het kattegras,... daar gaan ze op liggen ( 2 van de 3 toch ) dan is het plat en kijken ze er niet meer naar om.

Dat is meteen al mijn eerste tip om te doen
1 . Zoek uit welke platen ze wel met rust laten. En zet die in huis.

2. Zoals al eerder iemand zei,... een kluit met gazon in een pot zetten en ze dat laten verorberen. Lange grassprieten nu vinden is niet zo makkelijk, zelf kweken kan ook, maar zet dan enkele kweekpotten tegelijk op zodat het lang kan worden en dan heb je meteen ook nieuw navulsel als het eerste op is.

3. Alle planten hoger zetten/ hangen Vergeet niet dat katten kunnen springen en dat een mooie vaas snel tegen de grond ligt als ze echt bij een plant willen zijn. Geloof me ik leerde het hardleers. Dus dit kan je doen als ze geen verschillende kastjes kunnen gebruiken als trapje-op.

4. Buitenkatten eten buiten gras,... aangezien ze niet buiten kunnen. Een van die van mij loopt soms tussen onze benen gewoon naar buiten en begint daar gras te eten. Altijd op dezelfde plek hoewel we een hele grote tuin hebben. Dat ene plekje moet ze hebben. Misschien een kleine kattio overwegen om ze elke dag eventjes in buiten te zetten, dan lost het probleem zich misschien vanzelf op. En misschien een heel raar idee om ze toch buiten te laten gaan... sommige leren hun jonge katten meteen om aan de lijn te wandelen, dan kunnen ze onder supervisie ook buiten.

5. Als je hele grote planten hebt kan je ook eventueel onderaan de plant een kooiachtige tralie zetten zodat ze er onderaan niet aankunnen. Als de plant nergens te dicht bijstaat kunnen ze er dan ook niet van boven aan. Deze truc pas ik toe, maar dan vooral voor een konijn

Waarschijnlijk zijn er wel meer tips, ( zoals die pasta die ik zelf eens ga proberen )
maar deze zijn die nu in mij opkomen.