mijn Jack van 4 jaar en pit van 5 mnd hebben nu al 3 keer samen gevochten wat kan ik doen?

Mijn Jack Russel van 4 jaar en mijn pit van 5 mnd zijn nu al 3 keer aan de vecht geraakt! Hoe kan ik er het beste mee omgaan? Ja ik Zit op cursus heb puppycursus gehad en nu gehoorzaamheid 1 dus we doen het echt volgens de regels en kom aub niet met optie 1 weg doen ik hoop dat er iemand is die mij echt een goede raad kan geven..
Mvg carla

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Muilkorven...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Info graag, Carla! Allebei gezond?
Allebei reu?
Jack Russell gecastreerd?
Jack heb je al 4 jaar [van jongs af aan]?
Pitbull heb je vanaf hoeveel weken. Is nog pup, maar mag niet meer alles van "de oudere hond" dus dat er ruzie komt, ja dat kan. Is het echt vechten, of beetje ruzieënd / vechtend spelen?
Aan de andere kant wordt de Pitbull jongvolwassen en kan het zijn dat deze vindt dat hij/zij de baas van de twee moet worden. Wat ik eigenlijk nu wel kan zeggen, is dat je niet "de baas" bent van deze 2 honden. Jij bent de eigenaar, maar niet de baas. Je hebt kennelijk niet genoeg overwicht, daarom vechten ze. Fijn dat je de puppy- en gehoorzaamheid cursus doet,
Het advies dat ik je kan geven is
* bevel ["zit" "blijf"] één keer zeggen
* niet schreeuwen
* beter negatief gedrag negeren [ja ik begrijp dat dát met vechten een beetje moeilijk wordt, maar wel met ander gedrag]. Heel belangrijk is ook of deze honden een nare jeugd hebben gehad, eerste weken of maanden of zelfs jaren van hun leven. Als dat zo is, moet je nog meer geduld betrachten omdat zoiets verankerd is in hun brein en daardoor zijn ze soms "anders" in hun reactie, hebben veel meer geduld nodig.
paulus811
9 jaar geleden
Jodokus, jouw reactie is beter dan de antwoorden. Daar gáán je punten!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volg eens een cursus hondengedrag. Voor jezelf, dus zonder hond. Daar leer je je honden te "lezen". Aan een gevecht gaat namelijk vaak al een heel gesprek vooraf, dat meestal niet wordt opgemerkt door de eigenaar. Als je dot leert herkennen, voorkom je een hoop problemen. Goed van je dat je meteen advies vraagt, hoe korter een probleem bestaat, hoe makkelijker het bij te buigen is.

Antwoorden (3)

Heb je je vraag ook aan jouw instructeur op de hondenschool gesteld? Zij kennen jouw hond(en?) en zien misschien al iets tijdens de training waar je thuis ook iets mee kunt.
Verder zou ik je adviseren om er een gedragstherapeut bij te halen, die komt dan bij jouw thuis, eerst obseveren en kan jou dan adviseren wat je moet veranderen.
Probeer goed naar de eerste signalen te kijken, er gebeurd altijd iets wat de trigger is. Dat kan voer zijn, speelgoed, maar ook dat heerlijke plekje om te liggen (bij de baas of op de bank).
Voor nu, zou ik zeker de honden zoveel mogelijk uit elkaar houden, zorgen voor rust en regelmaat in huis.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Gewoon laten vechten, tot een de ander als baas erkend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beetje ongelijke strijd hè, een pitbull tegen een Jack Russel! Sowieso een slecht advies, op deze manier weet je zeker dat het nooit meer goed komt tussen beide.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je zelf een hond @jjjgroot? Dat zou ervaring opleveren. Dit is geen eerlijk gevecht, een 5 maanden oude pup, een pitbull jazeker, maar geen getrainde vechthond [denk ik, dat weet ik dus niet] en een 4 jaar oude jack russell [die misschien de goedheid zelve is, of een felle rakker, dat zit in zijn/haar karakter... dat weet ik...]. Zonder de antwoorden van VS op mijn bovenstaande vragen [in de reacties] kunnen we geen goed antwoord geven, alleen maar raden naar de feiten en omstandigheden. Een antwoord gebaseerd op vragen is een gok, want wat je niet weet ... kun je niet gebruiken ...de feiten...
Daarom heb ik ook geen antwoord gegeven maar een hele uitgebreide reactie. Overigens geen minpunt van mij!
Het kan zijn dat jouw houding ten aanzien van de honden het vechtproces in de hand werkt. Bijvoorbeeld: je beschermt de pup (want dat is hij nog tot een maand of 6), je straft de Jack, terwijl die kleine hem ongemerkt aan het uitdagen is. Als jij de goede houding zou aannemen kan je rust inbrengen, maar omdat dat van hieruit niet te zien is, moet je dat aan je trainer vragen.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jjjgroot: ik vind het best een goed idee om ze het zelf maar ''uit te laten vechten.'' Een Jack van 4 jaar en een pitbull pup van 5 maanden zitten nu met elkaar in een fase dat er duidelijkheid moet komen. Beide honden zijn hun grenzen en rechten aan het bepalen over wie er nu eigenlijk de leider is. De Jack is er al veel langer dus die claimt natuurlijk het leiderschap. De Pitbull is dit nu ook aan het uitzoeken en dit kan beter NU worden beslist nu hij/zij nog een pup is, dan over een half jaar als de Pitbull echt groot en sterk is geworden en niet meer loslaat. Je moet er dan wel bij blijven als je ze even wilt laten knokken en aan de hand van hoe het gaat, laat ze dit zelf uitzoeken maar grijp meteen in als het echt VALS vechten gaat worden. En of je het nu wel of niet wil horen: als beide honden uiteindelijk toch niet door 1 deur kunnen, zul je toch een besluit moeten nemen voordat het serieus een keer uit de hand gaat lopen. Als het ook nog 2 reutjes zijn kan het moeilijk blijven. Maar natuurlijk hoop ik dat alles goed komt. Ik heb 12 jaar twee honden gehad, een teef (gesteriliseerd) en een reu niet gecastreerd die er later bijkwam als pup. Die teef was toen 3 jaar en op dag 3 nadat het pupje erbij was gekomen heeft de oudste hond het reutje goed duidelijk gemaakt dat zij de baas is en niet hij en ook al was het reutjes nog maar 10 weken en alleen maar bezig spelen. Vanaf dat moment wist hij gevoelsmatig meteen dat hij de onderdanige en laagste in de rang was en dat is altijd zo gebleven zonder verdere problemen.
Ivana
9 jaar geleden
@Azalaia. Wat jij hier beweert is baarlijke onzin. Een pup van 5 maanden doet echt nog geen gooi naar leiderschap. Die is gewoon aan het klieren. Een pup van 10 weken, die jij ook als voorbeeld aanhaalt, al helemaal niet.
Van pups tot een zekere leeftijd wordt door volwassen honden veel verdragen. Totdat ze op een leeftijd komen dat ze door de volwassen dieren worden gecorrigeerd en dat kan zeer hardhandig zijn. Dat heeft dus niets te maken met overname van macht, maar met uitproberen van de pup tot hoever hij kan gaan en wat nog wordt getolereerd.
De oudere, volwassen hond voedt op en niets minder. In dit geval is het natuurlijk iets speciaals, omdat het twee rassen zijn die duidelijk in grootte verschillen. Toch zal de pup weten dat de Jack Russell de volwassene is en hijzelf niets heeft in te brengen dan lege briefjes.
Zorg in dit geval dat de hogere in rang voorrang krijgt op de pup zodat de verhouding duidelijk blijft.
Later is het van ongeschikt belang welk van de dieren het langst in dit huis wonen, daar houden honden echt geen rekening mee. Eerst moet de pup volwassen zijn voordat de machtsstrijd gestreden gaat worden. Aan die fase is de pitbull nog lang niet toe.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Helemaal eens met jou Ivana!
Ivana
9 jaar geleden
@Jodyenboyke. Blij met je bijval. Er bestaan zoveel misvattingen over het opvoeden van honden, dat ik soms heel boos kan worden over die boude uitspraken die kant noch wal raken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+++