hoe zet je een koppel dwerghamsters bij elkaar voor te fokken ?

Ik heb een vrouwtje en mannetje dwerghamsters en als ik ze bij elkaar zet gaan ze heel erg ruzie maken zelfs tot bloed wat moet ik doen voor ze bij elkaar te zetten ps het is ZEKER een mannetje en een vrouwtje

Toegevoegd na 1 dag:
Het mannetje is probeert er achterop te springen maar het vrouwtje jaagt hem weg of gaat ruzie maken

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (2)

Ze moeten rustig aan elkaar en aan elkaars geur kunnen wennen. Enkele mogelijke opties om ze aan elkaar te laten wennen:
- laat ze aan elkaar wennen op neutraal terrein, dus niet in de kooi (=territorium) van een van beiden
- wissel ze een week van kooi, zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen
- maak een van de kooien grondig schoon, zodat er geen luchtjes meer in zitten. Plaats een tussenschot, en elk aan een kant ervan, zodat ze aan elkaars geur kunnen wennen en elkaar even kunnen zien zonder elkaar aan te vliegen
- Geef ze, zodra ze bij elkaar zijn, iets te eten wat ze lekker vinden, zodat ze het oog voor elkaar even verliezen.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In eerste plaats hou in eerste plaats rekening met de leeftijd van de hamsters. Als je wil fokken zorg er dan wel voor dat ze 3 maanden oud zijn ze zijn al eerder geslachtsrijp maar ze zijn dan nog te jong.

Hoe ouder de hamsters hoe moeilijker het word om te koppelen, maar niet geheel onmogelijk. Begin eerst met het uitwisselen van geur, dit kun je bijvoorbeeld doen door bodembedekking wisselen of schuilplaats. doet dit een aantal dagen tot een aantal weken. Zorg hierna er voor dat je een extra kooi klaar hebt staan. Doe nooit de ene hamster bij de ander in de kooi. Hamsters zijn erg territoriaal en dat word knokken, door een kooi te gebruiken waar geen van beide ooit in gezetten heeft, verminderd dit. Zorg er voor dat er in dit hok twee verschillende schuilplaatsen zijn dat ze van elkaar weg kunnen.

Als je begint met koppelen doe dit dan in de avond als de hamsters net wakker zijn. Doe eerst het mannetje in het hok dan pas het vrouwtje. Let heel goed op hoe de hamsters op elkaar reageren zijn beide hamsters stil en piept het vrouwtje dan is goed. Merk je dat 1 van de twee begint te klappertanden en wil gaan aanvallen haal ze gelijk uit elkaar. Neem dan een stap terug, je kan weer beginnen met geur uitwisselen. Probeer het dan nog eens. Bij sommige oudere hamster wil het soms helemaal niet lukken om te koppelen wees dan niet te koppig en houd ze dan gewoon apart. Dan zou ik het eens proberen bij een nieuw koppel. Want wanhopig blijven proberen levert veel stress op bij je hamsters en eventueel ook verwondingen.

Koppeling wel gelukt?! Mooi laat ze dan niet langer dan 2 weken bij elkaar zitten. De paring vind plaats in privé sfeer. Hamsters zijn zo'n 17 a 21 dagen drachtig en na de worp kan het vrouwtje gelijk weer gedekt worden namelijk.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De dracht is zoals je zegt al bijna 3 weken. Ze zullen elkaar dus veel langer nodig hebben dan 2 weken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was een type foutje moest 3 weken zijn. Kan gebeuren