Wat is het beste voor een kat bij een verhuizing: een nachtje naar de opvang brengen of bij je houden tijdens de verhuizing?

Mijn kat heeft al veel verhuizingen moeten meemaken en binnenkort verhuizen we weer (nu voor het laatst!). Toen laatst een buurvrouw twee deuren verderop verhuisde was ze erg bang, totdat de verhuizers weg waren.
Is het beter voor haar om haar tijdens de verhuizing naar een kattenpension te brengen of om haar in de mand apart te zetten in het oude huis totdat ik zelf overga en haar dan meenemen?
Als ik haar naar de opvang breng moet ze in een hokje en begrijpt ze natuurlijk niet dat ik haar weer kom halen, dat lijkt me ook heel erg stressvol.
Bedankt voor de adviezen alvast!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meteen naar de opvang, heb je geen familie die ze tijdelijk zou kunnen opvangen? Zo gaan wij het binnenkort met onze kat doen.

Het beste antwoord

Ik zou haar liever in het eigen huis houden, in een kamertje dat toch al leeg is maar waar nog de geur van eigenheid hangt. Als de verhuizers weg zijn en je gaat zelf naar je nieuwe huis waar iedereen vertrokken is, dan neem je haar mee, ook al ben je nog niet op orde.
Zorg op de nieuwe stek wel dat ze niet kan ontsnappen. Geef haar tijdelijk een kleine ruimte met eigen mand, eten en bak. Ze kan je stem horen en heeft oude en nieuwe geurtjes door elkaar. Is altijd beter dan naar een asiel.
Goed nadenken hoe je voor de kat zoveel mogelijk rust kunt inbouwen.
Hang een feromonen flesje (verkrijgbaar bij de dierenzaak) in het stopcontact in de nieuwe huiskamer, dat kalmeert.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo heb ik het ook gedaan. Zo lang mogelijk in het oude huis, en in het nieuwe huis de buitendeur goed dicht houden. En niet je dekbedden enzo meteen wassen want die ruiken nog vertrouwd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
herkenbaar:)
zo hebben wij het ook gedaan.
en gelukkig is het de laatste keer, kan me voorstellen dat het voor t beestje niet niks is:(

Andere antwoorden (1)

Waarom het beestje dubbele stress bezorgen door het naar de opvang te brengen?
In een vervoersbox zetten zou ik ook niet doen, maar haar apart zetten in een kamertje met al haar spulletjes plus een feliway verdamper, en de deur op slot.
Geef het beestje nu al dagelijks Zylkene om de stress wat onder controle te houden.

Een pension eist trouwens dat de kat tijdig geënt is, ik weet niet of dat het geval is.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Rieneke1,
Dank voor je reactie. Ik heb haar op tijd laten inenten juist vanwege het pension, maar heb nu inderdaad mijn bedenkingen over haar wegbrengen tijdens de verhuizing, ook op basis van jullie reacties. Ze is volgens mij erg aan mij gehecht dus het is misschien inderdaad beter om haar bij me te houden, maar dan in een apart kamertje.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat heeft het voor meerwaarde, om haar naar het pension te brengen?
Geef haar idd maar een kamertje met haar eigen spulletjes: verhuizen is al erg genoeg voor een kat.
Succes met de verhuizing!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik ben vorig jaar verhuisd met mijn 2 katten.
Deze hebben tijdens de verhuizing met ons bij mijn ouders gelogeerd. Dat ging redelijk. Ze kennen het huis, maar omdat wij steeds weg waren en ze dan in de badkamer werden opgesloten (mijn ouders hebben nogal wat sjiek meubilair wat de katten nog wel eens als krabpaal willen gebruiken.) Vonden ze het niet echt leuk. Wij gingen weg uit Amersfoort en naar Kesteren, mijn ouders wonen in Rhenen, dus het was voor ons makkelijker om daar te logeren tijdens de verbouwing van ons nieuwe huis. Omdat we anders steeds naar Amersfoort moesten rijden om de katten te voeren (die er slecht tegen kunnen als wij er 's nachts niet zijn). Hebben we ze mee genomen naar mijn ouders. Daarna na de verhuizing hebben we meteen een kamer ingericht met alle katten spulletjes en eten. En een feliway verdamper. Dit was geen succes...
De kater dat ging prima, maar de poes heeft twee dagen alleen maar zitten kermen en schreeuwen. Ze sliep niet echt drama!
En opeens was het over... Ik had de dierenarts al gebeld om te vragen wat ik moest doen want dit was gewoon zielig. De DA zei dat ik haar naar een pension kon brengen, wat voor de poes nog erger is dan het nieuwe huis. Haar dan na een paar dagen ophalen. De DA dacht dat dit zou kunnen helpen omdat ze dan zonder ons zou zitten. Als wij haar dan komen halen en haar terug brachten naar het nieuwe huis waar inmiddels onze geuren hangen en ook die van de kater dat ze dan uit die stress cirkel zou komen. Of het gewerkt zou hebben weet ik niet. De avond nadat ik de DA gebeld had hield ze ineens op met schreeuwen, kwam bij mij op schoot en heeft 3 uur aan 1 stuk liggen slapen. Daarna was het over. De DA zei wel dat ik het met de feliway verkeerd gedaan had. Hij zij dat ik de verdamper eerst in het oude huis had moeten hangen, voor een week. En dan ook een verdamper in het nieuwe huis, bij voorkeur 48 uur van te voren voordat de kat er heen ging.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ van mij overigens.
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoe eerder je de feliway ophangt hoe beter natuurlijk, maar de werking begint gelukkig snel, er mankeert niets aan een kattenneus.
Verder een uiterst bizar advies van de dierenarts, die duidelijk niet gehinderd wordt door kennis van zaken wat betreft gedrag, zo zijn er helaas meer. Schoenmaker hou je bij je leest!
Een verbouwing is idd een crime voor katten, zeker in combi met een verhuizing. Fijn dat het nu weer goed gaat met de poes!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bizar advies? Nu ben ik dus geschokt. Want dat was de DA die we in Amersfoort hadden, die echt altijd goed was. Ik zou het opgevolgd hebben als Videl die avond nog steeds zo bezig geweest was. Ik wist gewoon niet meer wat ik er mee moest. Toen ik de DA aan de telefoon had zat zij op zolder te krijsen dat was zelfs beneden (en aan de andere kant van de lijn) hoorbaar. Wat zou jij gedaan hebben dan?
Rieneke1
9 jaar geleden
Die DA kan medisch gezien een uitstekende DA zijn, maar veel DA's hebben van gedrag geen kaas gegeten helaas.
Het heeft natuurlijk geen enkele zin een poes die al zo in de stress zit nog meer stress te bezorgen. Wat ik zou hebben gedaan: feliway, Zylkene, en veel positieve afleiding, bijvoorbeeld door valeriaan, proberen te spelen enz. Kan me trouwens goed voorstellen dat dit een heel nare situatie is waar je moedeloos van kan worden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vond het eigenlijk gewoon zielig, natuurlijk was het vervelend als we wilden gaan slapen. Maar ik zo'n medelijden met haar. Zelfs bij ons op de kamer laten slapen hielp niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus, Eén keer in pension gedaan, zijn na een week van vakantie teruggekomen - 1200km ver (ja lach maar). Pension leek wel een vijf sterren hotel, maar Kwibus was doodgegaan. Er zijn wel katten die het niet erg vinden, maar onze Kwibus nooit meer in een dierenpension. Hij gaat gewoon mee de bergen in.