Heeft mijn hondje een vlooienallergie of is het iets anders?

Hond van 1 jaar krabt zich ineens veel.Wondje bij oor.Dierenarts gaf injectie tegen de jeuk en hydrocortidermzalf en anaalklieren uitgeknepen.Geen mijten of vlooien.Voeding Jarco lamrijst.Na aantal weken ineens onder de vlooien,meteen behandeld.Na 1 week 1 vlo en aan de zijflank grote kale plek met kleine roze plek in het midden.Hond behandelt met advantix.Hond krabt zich nog steeds.Plek smeer ik 1 week in met hydroc.zalf.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Soms is het best lastig om uit te vogelen waar jeuk vandaan komt. Vlooien allergie is wel het meest voorkomende. Houd er rekening mee dat elk vlooienmiddel maar 1 maand werkt. Als je hond gevoelig is voor vlooienbeten is het dus belangrijk dat je hem echt elke maand behandeld met een goed vlooienmiddel. Middelen uit supermarkten en het meeste uit de dierspeciaalzaken werken helaas niet voldoende.
Als je een voedingsallergie wil uitsluiten, heeft lam/rijst voeren geen enkele zin. Vraag bij je dierenarts naar een hypoallergeen dieet en geeft dit gedurende minimaal 8 weken. Verder he-le-maal niets anders erbij geven! Voor meer uitleg over hypoallergeen dieet kan je het best contact opnemen met je dierenarts.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik ook nog zeggen wilde, als het wel vlooien allergie is, kan het een poos duren voordat je hond geen jeuk meer heeft. Ook als de vlooien allang weg zijn. Het lichaam zit nog volop in de allergische reactie en dit veroorzaakt de jeuk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een vlooienallergie is vaak heel hardnekkig. Bij 1 vlooienpikje krabt de hond zich al een ongeluk. Dit houd vaak in dat de hond er nog wel even last van blijft houden als de vlooien weg zijn. Dus wat jij beschrijft kan heel goed een vlooienallergie zijn. Honden en katten die zo'n allergie hebben moeten echt heel goed preventief behandeld worden.

Een wond die open is kan ook nog eens extra jeuk veroorzaken. Dus dan kom je in een vicieuze cirkel te recht, Krabben voor verlichting maar de wond blijft open en zorgt voor nog meer jeuk. Je hebt al een goed zal van je dierenarts gehad. blijven smeren hoe het voor geschreven is. Je kan in OVERLEG met je dierenarts eens kijken voor honingzalf. Honingzalf werkt antibacterieel en versneld het genezingsproces.