kun je een kat helpen als ie door z'n huisgenootje(kat) gedomineerd wordt?

Of moet je dit gewoon laten voor wat het is?
Die onderdanige kat durft vaak niet naar z'n etensbakje te lopen als die ander in de buurt is. Ik heb z'n eten al ergens anders neer gezet, maar zelfs dan lijkt het alsof ie bang is om z'n eten op te eten.
Dus kun je iets doen aan deze hiërarchie of moet je het ze gewoon laten uitvechten, voor zover dat überhaupt gebeurt.

Toegevoegd na 1 minuut:
het is op een flat

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

je mag katten het nooit laten uitvechten, maar dat gebeurt gelukkig zelden begrijp ik.
even een misverstand ophelderen; het gaat hier niet om een dominante kat en een onderdanige kat, maar om een zelfverzekerde kat en een bange kat.
zet meerdere eetbakjes neer, verspreid door het huis, zodat de bangebroek altijd kan eten.
dat geldt natuurlijk ook voor drinkbakjes, minstens zo belangrijk.
je kan hem verder helpen door het territorium zo groot mogelijk te maken, dus toegang tot het hele huis zo mogelijk.
zorg verder voor veel (ook hoge)verstop- en vluchtplekjes.

als de kat echt erg bang is kan telizen ondersteunend werken, te verkrijgen/bestellen bij de dierenarts.

Toegevoegd na 5 minuten:
oh en heb je ook genoeg bakken, her en der op een rustige plaats?
ik raad drie bakken aan, sorry :)
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan er niets meer bijvertellen...+

Andere antwoorden (3)

Ik heb ook een kat die bang is voor z'n roommate. De dierenarts raadde aan de katten apart eten te geven in afgesloten kamers. Je geeft ze 10 minuten en haalt dan de bakjes weg. Dit doe je twee keer per dag. De eerste keren zullen ze hun bakje nog niet leeg hebben, maar ze leren snel genoeg dat ze hun bak leeg moeten eten. Dat zorgt voor minder stress bij je bange kat en zo bouw je wat meer zekerheid met hem op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel sneu voor je kat.
Ik heb drie katten in huis, die allemaal een ander karakter hebben.
Twee katers en een poes.
De katers kunnen het uitstekend met elkaar vinden.
De poes is echter nogal solitair.
Die begint te brullen zodra een van de andere katten te dicht in de buurt komen.
Ook wordt ze wel een uitgedaagd door de katers, waar ze absoluut niet van gediend is.
Ik geef dan meestal een harde schreeuw omdat ik dit niet tolereer in mijn huis.

Het zijn maar incidenten het gebeurd niet heel vaak.
Meestal zoekt ze wel een rustig plekje in huis.
Maar ik weet zeker dat zij een kat is die liever alleen had gewoond.
Ze kan trouwens wel heel erg goed met mijn hondje.

Ik heb mijn katten al heel lang, dus daar verander ik niks meer aan.( te lang om afstand van te doen)
Maar mocht me dit nu weer gebeuren, en ik heb een kat die solitair is, dan neem ik geen katten erbij.

Of ik zou kijken naar een plek waar die solitaire kat beter in zijn vel zit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij werd het net zo, toen ik een poesje in huis nam en die de baas werd. De kater dorst niet meer in de buurt te komen als de poes er was. Eten geven deed ik dus apart. De één in de keuken en de ander in de gang, achter de geloten deur, zodat ze beiden rustig konden eten. Een grote bak met korrels stond de hele dag klaar in de keuken, voor beiden. Dat is altijd goed gegaan. En in mijn benedenhuis konden ze allebei naar buiten en hun eigen leventje leiden. Er is nooit een gevecht geweest, gelukig.