Reden en advies van plotselinge angst ene kat voor andere kat, wat te doen of laten?

Sinds vorige week is hier een vreemde situatie ontstaan. Voor een helder beeld. Ik woon op de 1ste etage van een appartementen complex. Mijn poezen komen niet buiten. Dat is hier ook niet mogelijk. Luna, de poes waar het om gaat leid aan HCM. Is gecheckt afgelopen woensdag en in orde.

Ik ben afgelopen woensdagavond een uur van huis geweest. Bij thuiskomst was ik Luna kwijt, Panda mijn andere poes zat vrolijk op de vensterbank. Luna lag al blazend en grommend onder de verwarming en had zelf haar ontlasting daar laten lopen.

Sinds een aantal uur had mijn buurman een poes in huis. Die volgens hem ook nog wel veel geluid maakte, i.v.m gemis oude baasje. Deze woningen zijn uit 2001, goed geïsoleerd niv. A.

Om er geen lang verhaal van te maken. Luna verdraag Panda niet meer. Ze vertoont gedrag wat lijkt op angstagressie. Panda gaat haar achterna. Luna blaast, bromt, steeds harder, en duikt in elkaar . Deinst achteruit gaat niet in de aanval.

Ze waren beste maatjes. Sliepen elke nacht samen op mijn buik.

Kan de aanwezigheid van die kat hier invloed op hebben uitgeoefend? Het klinkt mij sterk.
Is de Rolverdeling eventueel veranderd? Want Luna had eerst ''het hoogste woord''.
En ik verlang naar tips: Wat ik al doe, ze om beurten met een doek aaien voor de geur. Valeriaan in huis. Herintroductie, succes ervaringen, met ze spelen. Tevens zitten ze uit elkaar zodra het weer mis gaat en dan grijp ik in, is dat wel goed, of moet ik het ze zelf uit laten zoeken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb je al Feliway geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Feliway is onderweg, twee dagen geleden besteld!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop dat dit gaat helpen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoop het ook. Even afwachten maar.

Antwoorden (2)

Dit zou een geval van omgerichte agressie kunnen zijn. Panda is gefrustreerd geraakt door het geluid van de nieuwe buurpoes, wist met die frustratie geen raad, en heeft Panda aangevallen. Dat kan ongemeen fel in zijn werk gaan.
Het beste in zo'n geval is een langzame herintroductie: neem daar de tijd voor want het kan weken of zelfs maanden duren. Wil je te snel gaan dan ben je weer terug bij af, of erger nog.
Hou de beide katten voorlopig strikt apart met hun eigen spulletjes: een Feliway verdamper kan helpen, net als het stressverlagende voedingssupplement Zylkene.
Pas als beide katten langere tijd ontspannen zijn is het tijd voor een rustige volgende stap. zoals geuruitwisseling, deur op klein kiertje enz. Neem vooral ruim de tijd.

Poezen het zelf uit laten zoeken is nooit een goed idee, want het zijn geen kleine hondjes waarbij de een de ander als meerdere erkent. Poezen vermijden het liefst een gevecht, maar zo nodig vechten ze tot het randje, en de verliezer moet op zoek naar een ander territorium. Geen strak plan dus.

Succes, sterkte, en een lange adem!
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
de feliway heb ik besteld, voor in het stopcontact. Dus ik moet ze nu echt strikt gescheiden houden? Spelen gaat wel heel leuk samen. Dan moet ik ze wel voor einde spel weer uit elkaar halen maar dan lijkt de angst even vergeten? Mijn vriend met 2 hondjes komt 2 weken logeren, zou dit het verergeren? Beiden katten kennen de hondjes vanaf kitten af aan, ze hebben een jaar bij mij gewoond. En normaliter gaat dit super goed. Het lijkt mij een goede afleiding?
Ivana
9 jaar geleden
Een angstige kat kan een hondje dermate verwonden dat de ogen van dat hondje niet veilig zijn. En wat als de hond terugslaat? Dan heb je 4 gefrustreerde dieren! Groot probleem hoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Luna is niet bang zolang Panda niet in dezelfde ruimte is. Ze heeft de hondjes nog nooit wat gedaan en andersom al helemaal niet, zijn kleintjes Shih tzu's. Ja behoorlijk :(.
Rieneke1
9 jaar geleden
vlokje, bedenk dat het stressniveau van de katten op het moment enorm verhoogd is. De twee hondjes erbij, ook al kennen ze elkaar goed, zal daar geen goed aan doen. Ik adviseer je met klem hier niet te licht over te denken, en een langzame herintroductie te doen. Het is een heel gedoe, dat weet ik, maar je wil er toch niet mee eindigen dat de situatie zo wordt dat je een van de katten moet herplaatsen?
De Feliway alleen is helaas absoluut niet voldoende, je moet breed inzetten nu.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar moet ik inderdaad niet aan denken nee :( Ze komen zaterdag. Ik kijk het dan aan, mocht ik merken dat het geen positieve invloed zal hebben breng ik ze inc. vriend gewoon weer weg. Mijn beestjes gaan voor. En verder probeer ik alles wat in mijn mogelijkheden ligt. Bedankt voor je adviezen :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat kan ik anders doen dam plussen ;-)
Rieneke1
9 jaar geleden
Dank vlindertje! :)
Voor dit soort zaken kan je contact opnemen met het kattengedragadviesbureau in Amsterdam.

Ik weet dat dit officieel geen antwoord is op je vraag, maar wil het wel onder de aandacht brengen. Dit zijn proffesionals die echt goed weten hoe katten leven en waardoor dit soort situaties ontstaan.
http://www.kattengedragstherapie.nl/

Uit mijn hoofd hebben ze op dinsdagavond een gratis telefonisch spreekuur. Maar tussentijds kan je ook altijd contact opnemen.

Geef even aan wanneer je dit gelezen hebt, dan haal ik mijn antwoord weer weg. Dit antwoord gaat mij niet om de punten, maar om een oplossing te vinden die constructief werkt. Bij mijn eigen katten heeft dit echt geholpen.

Toegevoegd na 22 uur:
Graag geen plusjes op dit "antwoord". Is een verwijzing om te helpen en niet direct een antwoord op de vraag.
Dit is om te helpen mensen beter met katten om te laten gaan. Ik heb hiervoor niet genoeg kennis, maar weet wel waar je het kan halen :-)
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het gelezen, dankjewel!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En laten staan zodat anderen ook wat aan je antwoord hebben maakt deze site steeds completer. Antwoorden weghalen (of zelfs vragen weghalen) moet je niet willen.
Thecis
9 jaar geleden
ok, haal ik het niet weg :-)
Tenzij het weggehaald wordt, maar dat zullen we dan zien.