Zijn er andere alternatieven voor een dubbele deur bij het uitbouwen van een voilere?

Ik maak een stuk voliere erbij en nou heb ik geen plek voor een dubbele deur
zijn daar andere mogelijk heden voor?
Het liefst niet al te duur maar mag wel iets kosten.
Het gaat om 2 zebravinken 1 roodmus en 9 grasparkieten.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedoel je met een dubbele deur eigenlijk een toegangsportaaltje, waarvan je de deuren één voor één open kunt doen, om te voorkomen dat de vogels weg vliegen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ja dat bedoel ik.

Het beste antwoord

Ik zou een vogelnet gebruiken, je weet wel, zo'n net dat fruittelers en tuinliefhebbers gebruiken hun vruchten te beschermen. Deze zijn in allerlei kleuren en maaswijdtes verkrijgbaar. Als je er een kiest met dunne zwarte draden valt deze nauwelijks op. Ik gebruik zelf zoiets bij mijn krielkippen.

Ophangen tegen de binnenkant van de gaaswand waarin de toegangsdeur zit. De toegangsdeur moet liefst naar buiten draaien. De vogels kunnen er niet uit wanneer je de deur open doet, want daar hangt het net voor. Wanneer je zelf tussen de deur en het net staat kun je de deur weer dicht doen en vervolgens via de zijkant van het net verder naar binnen.

Als je het net even groot maakt als de hele wand waarin de deur zit, valt het zwarte net nog minder op. Bovendien geeft het jezelf meer ruimte om binnen te komen, d.w.z. het net komt niet strak te staan en valt lekker soepel. Om te voorkomen dat vogels in de spleet tussen de gaaswand en het net terecht komen, kun je het net aan de bovenkant en aan één zijkant vast zetten onder houten latten. Aan de andere zijkant, waar je zelf langs moet dus, zou je bijvoorbeeld iets met elastiek kunnen maken of een lat die je gemakkelijk los kunt haken.

Hier staan plaatjes van vogelnetten: http://tinyurl.com/o5z3hle
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar gaan parkieten daar niet aan knagen?
En is het giftig? Sorry maar lijkt me geen optie.
Toch bedankt;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, is helemaal niet giftig. De netten zijn gemaakt van polyethyleen, dat is bij verbranden zelfs nog minder gevaarlijk dan hout. Als ze het al op zouden eten (en dat geldt ook voor andere kunststoffen) komt het onverteerd met de poep er weer uit. Of het interessant is om op te knagen kan ik niet beoordelen. Mijn kippen hebben er totaal geen interesse in, maar parkieten denken daar misschien anders over. Geen optie is dus beslist te snel gereageerd, probeer eerst maar eens een stukje uit als proef of ze het lusten. Ik dacht dat parkieten meer geïnteresseerd zijn in hardere dingen.

Andere antwoorden (1)

Een van de mogelijkheden is een schuifdeur. relatief licht van gewicht, je hebt geen scharnieren nodig. Wel aan de boven- en onderzijde een geleider om de deur over- en doorheen te schuiven; en net als bij een openslaande deur heb je en slotje nodig.
Als de deur nogal smal is en je hebt ruimte aan de zijkant van de voliere kun je ook een naar buiten wegschuivende deur overwegen. Is de deur breed dan laat je de ene helft (links of rechts, wat jou uitkomt) vast, de andere helft verschuifbaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry maar ik snap je niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een schuifdeur neemt minder plaats in dan een openslaande deur. Heb je in de volière geen plek om de deur te laten schuiven, dan kan je hem ook langs de buitenzijde schuiven. Wellicht kan je nu wel 2 deuren kwijt, vogels die gezellig met jou mee naar buiten vliegen wil je niet hebben
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pokemon en Anneage
Je opmerking klopt helemaal, maar bij elk soort deur of opening zouden de vogels kunnen ontsnappen. Ideaal is dus een sluis (2 deuren waarvan eerst de een en daarna de ander wordt geopend, maar dat kost wel een flinke ruimte...en er is juist sprake van ruimtegebrek (geen plek voor een dubbele deur; of bedoelt de vraagsteller hier een sluis mee?) verdere reacties welkom
bedenk dat je 2 schuifdeuren wel vlak achter elkaar kunt plaatsen,
zo lang je ertussen kunt staan is dat voldoende. Met openslaande deuren gaat dat nooit lukken. En heb je aan de zijkant geen ruimte dan kun je zelfs naar boven toe openschuivende deuren overwegen.
Ik hoop dat dit wel begrijpelijk is en anders licht ik het graag nog een keer toe.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik snap u maar is wil eigenlijk een ander alternatief voor een sluis.