welk soort vogel heb ik? en waarom slijpt hij zijn bekje niet?

Hallo, ik heb onlangs een jong vogel gekocht maar ik weet niet wat zijn ras is. En hij heeft een niet-recht bekje dat hij zelf moet slijpen aan de hand van een vitamine blokje maar dat doet hij niet. Wat moet ik doen? Alvast bedankt

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is een zebravink. Misschien komt het bek slijpen nog,maar noodzakelijk is niet.

Een zeebravink, zie bron.

Bronnen:
www.volierevogels-online.nl/zeebravink.html

Dit is een mannetjes Zebravink. Het is een kolonie vogeltje wat graag vliegt. Een volière met meerdere vogels zou goed voor hem zijn. Zo doet hij conditie op en kan allerlei dingen leren van zijn soortgenoten. Ik weet niet precies wat je bedoeld met dat hij zijn bekje moet slijpen. Waarschijnlijk denk je aan het gedrag van een mus of kanarie. Die gaan inderdaad weleens met hun snavel langs een takje o.i.d. Dat doen ze niet om de snavel te slijpen, maar om de zijkanten wat schoon te maken. Dat je Zebravink het blokje niet gebruikt kan betekenen dat hij het niet kent of gewoon niet nodig heeft. Dat je Zebravink geen rechte snavel heeft kan een probleem zijn of worden, maar zo te zien is hij al volwassen. Dus hij kan er in ieder geval mee eten. De snavel kan zo geworden zijn door een ongeluk (tegen een raam aangevlogen ofzo), een aangeboren afwijking zijn of een combinatie van factoren met verkeerde voeding. Als je je zorgen maakt ga dan even langs een dierenarts met verstand van dit soort vogeltjes. Hij/zij kan je adviezen geven over de verzorging m.b.t. de snavel en evt. een voedingsadvies. Toegevoegd na 1 minuut: O, ja: het slijpen gebeurt normaliter door het eten van het juiste voer. Dan slijpt het snaveltje vanzelf.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100