Omdat het een geluidje is op een hoge frequentie, een on-natuurlijk geluid, ook is het geluid gekoppeld aan een speeltje. Hoor je die hoge piep geluidjes ooit bij iets anders dan een speeltje? Voor een hond is het simpel. Geluidje = speeltijd!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Soms klinkt zón piepspeeltje als een pupje. Het is daarom niet verstandig met de piepspeeltje de hond zelf te laten spelen. Hij zou nl. bij een piep moeten stoppen met bijten en met zo'n speeltje gaan ze door. Wel is zo'n speeltje goed om aandacht van je hond te vragen.
Ivana
9 jaar geleden
Dat is dus wat ik ook wilde schrijven. De plus is voor Jodyenboyke.
Sjappie krijgt van mij een min, omdat dit antwoord de foute gedachten van veel mensen weergeeft. In plaats van een piepspeeltje om de aandacht te vragen liever een klicker gebruiken of gewoon zijn naam noemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ivana een clicker is een secundaire bergachtiger die zou ik persoonlijk niet gebruiken om aandacht van een hond te krijgen. Ik zou dan inderdaad zijn naam gebruiken voor aandacht of een commando zoals kijk eens gebruiken.
Simpel: ze associëren het met spelen dus met iets leuks.
Sommige honden kun je hier zo goed op trainen dat ze zonder orale beloningen iets voor je willen doen om het speeltje te krijgen nadat ze een commando hebben uitgevoerd.
Met het woordje: "piepbeestje" kun je de hond heel goed duidelijk maken wat je bedoeld en hem zo enthousiast maken om het speeltje te zoeken of te pakken.
Ook het kauwen op het speeltje maakt een stofje los in de hersenen wat lijkt op een endorfine. Ze vinden het dus ook nog eens erg prettig en er zijn honden die er verslaaft aan lijken te zijn. In feite zijn ze verslaaft aan het chemische stofje wat het losmaakt, maar ze linken het duidelijk aan het piepende geluid.
Wanneer je het piepje eruit haalt zal de hond het speeltje toch nog heel leuk vinden. Dat komt dus niet door het piepje maar door het plezier wat ze ervaren i.c.m. met de endorfine die vrij komt.